FANDOM

Şahin Giraj
68a37d5876fecaabc725300c0b2f.1000
Tytuł Chanzade
Przynależność Dynastia Girajów
Data urodzenia ok.1585 rok
Rodzina Saadat Girej (ojciec)
Mehmed III Giraj (brat)
Religia Islam
Aktor Erkan Kolçak Köstendil
Data śmierci 1641 rok

Şahin Giraj Chan — starszy syn Saadata Giraja; brat chana krymskiego Mehmeda III Giraja.

Biografia

Sahin urodził się na emigracji, był synem nurredina Saadata Giraja. Wraz z bratem Mehmedem udał się na Krym gdzie wzniósł powstanie przeciwko stryjowi. Bunt został zatrzymany a bracia zostali zesłani na siedmioletnią niewolę do Konstantynopola.

Tam poznał Derwisza, razem z którym w 1603 r. przeprowadził zamach na życie sułtana Mehmeda III w celu zagarnięcia tronu osmańskiego. Następcą padyszacha został jednak jego syn Ahmed. Sahin podarował młodemu władcy lwa. Na jego rozkaz Reyhan Aga przeciął łańcuchy drapieżnika. dzięki interwencji Derwisza Agi zwierzę zdołało jedynie lekko zranić Ahmeda.

Jakiś czas później Sahin przyczynił się dynastii Osmanów pomagając w schwytaniu sułtanki Halime, Dilruby oraz księcia Mustafy. Zawarł on umowę z rozbójnikami celali

Gdy jego brata chciał stracić Sułtan Ahmed pomógł Mehmedowi Giray'owi, bo zaciągnął ,,dług" u Sułtana.

Przez swoje intrygi i Sułtanki Safiye trafił na krótko do lochów w twierdzy Yedikule. Powracający do zdrowia Sułtan oskarżył obu braci o zdradę.

W twierdzy chciał im pomóc Reyhan Aga, przez to dostarczył Sułtance Fahriye dokumenty dowodzące zdrady Dervisa Paszy. Sułtanka przedstawiła je swojemu przyszłemu mężowi żądając uwolnienia Mehmeda Giraya, zostawiając w lochach Sahina.

Niedługo potem brat pomógł mu wydostać się z więzienia. W ok.1612 roku Mehmed wraz z Sahinem uciekł z Konstantynopola i wznieśli bunt na Krymie. Dalsze jego losy są nieznane.

Ciekawostki

  • w historii Imperium Osmańskiemu znane są jego intrygi z Mehmedem III Girayem
  • został uduszony na rozkaz Sułtana Ibrahima I na wyspie Rodos, u którego żył pod koniec życia na łasce
  • w serialu ,,Wspaniałe Stulecie Sułtanka Kosem- Sezon 2" w czasie panowania Ibrahima I nie jest on wspomniany ani wymieniony, a został uduszony w 1641 roku