FANDOM

Akile Hanım
Akile
Przynależność Dynastia Osmanów (przez małżeństwo)
Data urodzenia 1607 r.
Data śmierci
Ojciec Esat Efendi
Mąż Sułtan Osman II
Dzieci Książę Mustafa Sułtanka Zeynep
Religia Islam
Aktorka Bahar Selvi
361402

Akile Hanım — prawowita żona sułtana Osmana II.

Biografia

Akile urodziła się ok. 1607 r. Była najmłodszym dzieckiem szejka islamskiego Esata Efendi.

Ślub z sułtanem

Zimą 1621 r. podczas pomagania biednym poznała sułtana Osmana II. Padyszach bez zgody ojca Alike postanowił ożenić się z nią po to by zyskać poparcie ulemów. Wiosną 1622 r. odbył się ich ślub. Alike, z racji tego, że była wolną muzułmanką nie mogła mieszkać w haremie władcy dlatego została przeniesiona do Marmurowego Pałacu.W alkowie sułtana była tylko raz. W dzień śmierci malutkiego Księcia Omera powiła sułtanowi bliźnięta Księcia Mustafę oraz Sułtankę Zeynep. Podczas buntu janczarów wraz z dziećmi ukrywała się w domu ojca. Próbowała uciec wraz z Sułtanką Hümaşah by uchronić syna przed Sułtanką Halime i Sułtanką Dilrubą. Ostatecznie ucieczka kończy się niepowodzeniem ponieważ zostają zauważone przez sługi sułtanek i książę zostaje im odebrany na pokładzie statku a później zabity. Dalsze losy malutkiej Sułanki Zenyep nie są znane, lecz wiadomo, że umiera niedługo po swoim bracie.

Etymologia

Akile w języku osmańskotureckim znaczy mądra.

Ciekawostki

  • Tytułem Hanım szczyciły się wyłącznie muzułmańskie kobiety pochodzące z arystokratycznych rodzin.
  • Mimo, że ślub z Sutanem Osmanem był małżeństwem politycznym to Akile bardzo go kochała.
  • Faworyta sułtana Meleksima Hatun, była bardzo o nią zazdrosna.
  • Podziwiała Sułtankę Kosem za jej dobroczynną działalność.
  • po śmierci Sułtana Osmana została ponownie wydana za mąż