FANDOM

Cennet

Cennet Hatun — haremowa nadzorczyni, służąca sułtanki Safiye, a później sułtanki Kosem. Żona Omera Efendiego.

Historia

Czasy Mehmeda III

Do haremu trafiła jako młoda dziewczyna, gdzie stała się faworytą Sułtana Mehmeda. Niestety Sułtanka Safiye chcąc aby wina spadła na Sułtankę Halime posypała jej poduszkę trucizną,która pozostawiła brzydką ranę na twarzy. Cennet przez długi czas była przekonana, że to Halime ją oszpeciła. Sułtanka Safiye ostatecznie przyjeła Cennet do siebie na służbę.

Służba u Safiye za Ahmeda I

Gdy do haremu Ahmeda I na rozkaz Safiye przyprowadzono młodą Anastazję, Cennet chciała ją wychować. Najpierw kazała jej się przedstawiać jako Hatice, choć Anastazja jej nie posłuchała. Z czasem Anastazja/Mahpeyker prosiła ją, by Cennet wysłała jej listy do rodziny, ta jednak tego nie zrobiła ponieważ w haremie listy były zakazane. Mimo to Cennet sama łamała inną zasadę w haremie - spotykała się z mężczyzną, co było zakochane. Jej partnerem, w którym się zakochała był Nasib Aga. Niebawem jednak za sprawą Kosem, która chciała zemścić się za śmierć ojca sprawa wyszła na jaw. Cennet nie została stracona dzięki Safiye, zaś Nasib Aga zginął.

Zdrada

Niebawem za sprawą Kosem Cennet Hatun poznała prawdę, którą skrywano przed nią od lat - dowiedziała się, że to Safiye, a nie Halime oszpeciła jej twarz. W wyniku tego Cennet zdradziła. Powiedziała Kosem, że to Fahriye, córka Safiye, zaraziła sułtana Ahmeda ospą. Cennet udawała, że dalej służy Safiye, ujawniła przed nią prawdę dopiero wtedy, kiedy Safiye jechała do Starego Pałacu. Wtedy Cennet wróciła do pałacu Topkapi i stała się służącą Kosem.

Początek służby

To właśnie Cennet poinformowała Ahmeda I, że Kosem rodzi. Później odkryła, że w komnacie sułtanki Kosem jest podsłuch. Pomogła wykorzystać to, by doprowadzić Kosem do tajnego skarbca Safiye. Cennet pomagała Kosem chronić książęta, gdy Safiye próbowała przejąć władzę nad Imperium Osmańskim poprzez atak na pałac Topkapi. Niedługo potem sułtanka Handan mianowała ją Głównym Haznedar(w zamian za odejście od Kosem), więc Cennet udała, że już nie służy Kosem, w rzeczywistości nie zdradziła sułtanki.

Kolejne lata

Po śmierci sułtanki Handan, gdy władzę w haremie przejęła chwilowo sułtanka Humasah, Cennet nadal była Głównym Haznedar. Była nią również przez kolejne lata, gdy haremem zarządzała sułtanka Kosem. Po wielu latach Cennet była już zmęczona służeniem i chciała odejść. Oddała sułtance Kosem pieczęć Głównego Haznedar, Kosem jednak nie przyjęła rezygnacji. Chciała również wyjść za mąż za Omera Efendiego, co wkrótce zrobiła za zgodą Kosem. Wcześniej pomagała sułtance przesłuchiwać faworytę sułtana, Yasemin(siostrę sułtanki Kosem, ale Kosem o tym nie wiedziała).

Czasy Mustafy I Szalonego

Po śmierci sułtana Ahmeda I Cennet była jedyną osobą, która wiedziała że to sułtanka Kosem podszywająca się pod Ahmeda wydała rozkaz, że to najstarszy i w pełni władz umysłowych książę zasiada na tronie. To prawdopodobnie przez nią jej mąż, Omer Efendi się o tym dowiedział. Niebawem Cennet ,,zdradziła" Kosem. Potwierdziła jej winę, lecz zrobiła to tylko po to, żeby zostać w Topkapi i żeby w pałacu był ktokolwiek, kto mógłby sprawować opiekę nad książętami Kosem, Bayezidem oraz Osmanem. Podmieniła lekarstwo sułtana Mustafy, tak że prawda o jego chorobie psychicznej wyszła na jaw, za co Halime skazała ją na śmierć. Życie uratował jej jednak Bulbul Aga.

Czasy Osmana II

Za czasów kolejnego padyszacha, Osmana II Cennet nadal służyła sułtance Kosem. Była wściekła na Omera, że ten służy sułtance Safiye.

Śmierć

Niebawem szantażowany przez sułtankę Dilrubę Omer Efendi wezwał Cennet na spotkanie. Była tam również Dilruba, który wypytała Cennet o sprawy związane z Kosem. Cennet odpowiedziała, że nic nie wie, co było kłamstwem. Zaraz potem odeszła, a Dilruba ogłosiła publicznie, że Cennet to żona Omera Efendiego(który był ścigany przez janczarów). Wściekły lud zabił Cennet.

Etymologia imienia

W języku osmańskotureckim Cennet znaczy raj lub niebo. Prawdopodobnie została nazwana tak przez ponieważ była dobrą kochanką.