FANDOM

Hümeyra Hatun
Firuze6
Tytuł Hatun
Pochodzenie Persja
Przynależność Dynastia Safawidów
Religia Szyizm
Aktor Cansu Dere

Firuze Hatun (właśc. Hümeyra Hatun) — niewolnica i faworyta sułtana Sulejmana. 

Trafienie do pałacu 

W pierwszym odcinku 3 sezonu niewolnica została odnaleziona przez Barbarossę na szerokim morzu. Została sprzedana na rynku niewolnic, niebawem została przygarnięta do pałacu za sprawą sułtanki Hurrem. Ta zmartwiona jej stanem i brakiem dobrego traktowania jej przez kupca, kazała wykupić Sumbulowi ją za podwójność ceny. Od razu zaskarbiła sobie sympatię Sułtanki Hatice, ratując ją, gdy straciła przytomność. Później została sługą Hürrem i jej córki Mihrimah. Pomogła też małemu Cihangirowi, znajdując maść na ból jego pleców spowodowany chorobą. Słowem mówiąc, Firuze zaskarbiła sobie sympatię prawie całej sułtańskiej rodziny. Jednak od początku pojawienia się Firuze, można było zobaczyć tajemniczy tatuaż na jej karku. 

Fioletowa chusta

Pewnego dnia w haremie miała odbyć się zabawa, której od początku Hurrem się sprzeciwiała. Podczas przyjęcia Firuze tak pięknie zatańczyła, że sułtan rzucił jej chustę i zaprosił do alkowy. Mamka Sulejmana musiała to wszystko ukrywać przed sułtanką Hurrem, która szybko pozbyłaby się niewolnicy, 

Hurrem odkrywa prawdę

Prawdą było, że przez wiele lat Firuze podstępnie służyła sułtance Hurrem, jednocześnie trafiając do alkowy sułtana. Pewnego dnia miały zostać wybrane niewolnice dla księcia Mehmeda. Nigar Kalfa postanowiła podstępem pokazać Hurrem, kim jest tajemnicza faworyta sułtana. Wybrała właśnie Firuze. Ta uznała, że nie może iść do księcia, bo "jej serce należy do Sulejmana" - tak też powiedziała sułtance. Hurrem ze złości chciała ją od razu udusić, ale puściła ją i postanowiła, że i tak się jej pozbędzie. Hurrem próbowała pozbyć się Firuze wiele razy, zaszantażowała Ibrahima Paszę, że jeśli nie pozbędzie się Firuze to nie zobaczy nigdy swojej córki Esmanur, ostatecznie Firuze wróciła do serajum, Ibrahim poznał swoją córkę, a Hurrem została oszukana. Innym razem zastraszono ją sznurem, żeby uważała na to co robi.

Prawdziwe pochodzenie

46D firuze-veda-muhtesem-1

Hümeyra odbita przez Perskich szpiegów

Pewnego razu gdy ówczesny koniuszy Rustem, podstępem spowodował wypadek na koniu Firuze, ten zauważył dziwny symbol na jej karku. Ostatecznie okazało się, że Firuze pochodzi z wrogiej dynastii Safawidów. Przed sułtanem podała się za bratanicę Szacha Tahmaspa (Firuze), która wraz z ojcem i rodziną była zmuszona uciekać przed wujem. Sulejman z powodu jej pochodzenia był zmuszony oddalić ją z pałacu. Rozkazał odesłać ją do prowincji Amasya. Na zlecenie sułtanki Hurrem Persowie zostali poinformowani o jej lokalizacji i w drodze została przez nich odbita. Wtedy też okazało się, że jej prawdziwa tożsamość to Hümeyra Hatun, szpieg wysłany do Topkapi przez Szacha oraz Firuze.

Ciekawostki

  • Hümeyra podszywała się pod perską księżniczkę Firuze Begüm, w rzeczywistości była prawdopodobnie szpiegiem Szacha Tahmaspa.
  • Prawdopodobnie to ona od długiego czasu podtruwała Sulejmana
  • Grała ją turecka aktorka i modelka Cansu Dere