FANDOM

Gulfem Hatun
Gulfem Hatun
Tytuły Hatun (przed 1519 rokiem i od 1521 roku)
Sułtanka (w latach 1519-1521)
Data urodzenia ok. 1497 r.
Data śmierci 1561-1562
Pochodzenie Urodzona jako Rosalina
Sycylia lub Polska
Przynależność Harem Sulejmana I
Dzieci Książę Murad
Religia Islam, wcześniej chrześcijaństwo lub prawosławie
Aktorka Selen Öztürk

Gulfem Hatun  (wcześniej Rosalina) — była konkubiną Sulejmana Wspaniałego; matka księcia Murada. Po śmierci syna utraciła tytuł sułtanki. Została zamordowana w 1561 lub 1562 r. przez szambelana Ferhada.

Historia

Początki

Nie jest znana data ani miejsce urodzenia Gulfem Hatun. Nie wiadomo również, w jakich okolicznościach trafiła do haremu księcia Sulejmana.

Faworyta Sulejmana

Po pewnym czasie pobytu w haremie księcia Sulejmana, książę wybrał Gulfem na swoją faworytę. Kobieta dała mu dziecko - księcia Murada, które jednak szybko zmarło.

Przyjaciółka Hatice

Po śmierci swojego syna dzięki sułtance Hatice, Gulfem została niedaleko Sulejmana. Stała się bliską przyjaciółką Hatice i wspierała ją w sprawach dla niej ważnych. Ona jako jedna z pierwszych wiedziała o miłości Hatice i Ibrahima Paszy, jeszcze zanim dowiedział się o tym sułtan. Pomagała w potajemnych spotkaniach.

Po ślubie Hatice i Ibrahima Gulfem została w pałacu Topkapi, często jednak odwiedzała Hatice. Przez długi czas postać ta nie odgrywała większej roli. Po pewnym czasie Gulfem znienawidziła również Hurrem, podobnie jak Hatice.

Po śmieci Hatice

Po śmierci sułtanki Hatice Gulfem Hatun nadal mieszkała w haremie sułtana Sulejmana. Poprawił się nieco jej stosunek do sułtanki Hurrem. Dzięki wstawiennictwu Hurrem została mianowana skarbnikiem haremu po śmierci Afife Hatun. Na niedługo przed swoją śmiercią Hurrem poprosiła Gulfem, by ta zaopiekowała się Sulejmanem po jej śmierci.

Gulfem początkow spełniła prośbę sułtanki Hurrem i zaopiekowała się Sulejmanem.

Śmierć

Po pewnym czasie Gulfem Hatun zaczęła być zła na Sulejmana, że ten zabił tyle niewinnych osób. W wyniku tego weszła do jego komnaty i próbowała go zabić poprzez uduszenie. Sułtana uratował jednak jego sługa, Ferhat, który zabił Gulfem Hatun.  

Etymologia imienia

Gulfem w języku osmańskotureckim dosłownie oznacza Jak róża.

Gulfem i Mihrimah

Ciekawostki

  • Popierała Księcia Bayezida i Księcia Mustafę, synów swoich rywalek
  • historycznie i w serialu chciała zabić Sułtana Sulejmana przez co została zabita
  • była jedną z pierwszych faworyt Księcia Sulejmana
  • pamięta Sułtana Selima I Groźnego
Gulfem