FANDOM

Hajraddin Barbarossa
Barbarossa
Tytuł Admirał
Data i miejsce urodzenia 1478r. Mitylena, Lesbos
Data i miejsce śmierci 4 lipca 1546r, Stambuł
Pochodzenie Grecja
Dzieci Sułtanka Mihrunissa
Religia Islam
Aktor Tolga Tekin
Barbarossa

Hajraddin Barbarossa (ur. 1478 w Midilli na Lesbos, zm. 4 lipca 1546 w Stambule) – admirał (Kapudan pasza, tur. Kaptanıderya) wojsk Imperium osmańskiego, turecki kaper, najsłynniejszy pirat jaki kiedykolwiek grasował na Morzu Śródziemnym.

W służbie sułtana

Hızır przejął przydomek po zmarłym bracie, a nadto przybrał tytuł Chajr ad-Din i zaoferował swoje usługi sułtanowi tureckiemu. Selim I Groźny nadał mu tytuł bejlerbeja (gubernatora) i wysłał do dalszej walki z Hiszpanami, udzielając mu zbrojnej pomocy. Zbudował też potężną flotę, którą wykorzystywał w pirackich operacjach prowadzonych w interesie Turcji. W 1532 roku zaatakował Maltę. W tym też roku za swoje zasługi wojenne został mianowany kapudanem paszą (dowódcą floty tureckiej). Pełniąc funkcję naczelnego dowódcy floty tureckiej, Barbarossa uczynił z niej jedną z najpotężniejszych sił zbrojnych w ówczesnym świecie. W 1537 flota ta pod dowóctwem Sułtana Sulejmana złupiła południowo-wschodnie wybrzeże Włoch.

Sojusz z Francją

W latach 1542-1544 Barbarossa powrócił do działań przeciwko Hiszpanii. Jego flota, współdziałająca niekiedy z flotą francuską dowodzona przez Franciszka l, siała grozę w zachodnim rejonie basenu Morza Śródziemnego. Po zawarciu przez króla Francji Franciszka I układu pokojowego z Karolem V, Barbarossa stracił możliwość prowadzenia dalszych operacji z zachodniej części Morza Śródziemnego. Osiedlił się w Stambule, gdzie zmarł dwa lata później.

W kulturze

Barbarossa jest postacią w tureckim hicie eksportowym Wspaniałe stulecie. W rolę tę wcielił się Tolga Tekin.