FANDOM

Hacı Mustafa Ağa — główny zarządca haremów, kolejno Ahmeda I, Mustafy I, Osmana II i sułtana Murada IV; służył wiernie sułtance Handan aż do jej śmierci, następnie został prawą ręką sułtanki Kosem.

Biografia

Początki

Nieznane jest pochodzenie Mustafy. Wiadomo, że był jednym z zarządców haremu Mehmeda III i wiernym sługą oraz przyjacielem sułtanki Handan. Po odbyciu pielgrzymki do Mekki przyjął tytuł Hadżi (tur. Haci). Po objęciu tronu osmańskiego przez Ahmeda I został wysłany przez sułtankę Handan do Egiptu po daninę, która miała pokryć koszty związane z objęciem tronu przez nowego padyszacha. W drodze powrotnej jego powóz został napadnięty przez ludzi sułtanki Safiye a złoto skradzione.

Po tym jak Reyhan Aga został ,,zabity" przez Derwisza Paszę, Haci został mianowany przez sułtana Ahmeda głównym zarządcą haremu.

Przez następny okres czasu Haci Aga służył sułtance Handan. W najważniejszym momencie, kiedy Safiye próbowała przejąć władzę, Haci został odesłany przez Handan. Dowiedział się o wszystkim po powrocie do pałacu.

Sprawa Derwisza Paszy

Haci Aga szybko zorientował się, że sułtanka Handan i Derwisz Pasza są w sobie zakochani. Gdy o tym powiedział Handan, ta zabroniła mu o tym nawet myśleć, chociaż wiedziała, że to i tak nie zmieni jego przekonania. Haci Aga szybko także dowiedział się od sułtanki Kosem, że Derwisz Pasza jest mordercą sułtana Mehmeda III. Zdecydował się potwierdzić takową prawdę przed sułtanem, o czym powiedział Handan. Sułtanka zdecydowała się wówczas zabić Haciego, przed śmiercią uratowała go jednak Halime. Po śmierci Derwisza Paszy, gdy Handan popełniła samobójstwo Haci Aga popłakał się.

Początki służby u sułtanki Kosem

Po śmierci Handan Haci Aga wstąpił na służbę do sułtanki Kosem. Pojechał wraz z sułtanką do Edirne, po drodze Kosem została jednak osaczona i złapana. Haci próbował ratować sułtankę, co jednak mu się nie udało - został obezwładniony. Później służył sułtance przez następne lata.

Po przeskoku czasowym

Po wieloletnim przeskoku czasowym Haci Aga nadal był wiernym sługą sułtanki Kosem. Nie powiedział jej jednak o chorobie sułtana, ponieważ Ahmed zabronił mu to ujawniać przed sułtanką. Wykonał rozkaz Kosem odnośnie zabicia Yasemin Hatun(siostry Kosem, Kosem jednak nie wiedziała, że Yasemin jest jej siostrą). Następnie dowiedział się od Kosem, że Iskender jest synem Safiye. Gdy dowiedział się o tym także Ahmed, Haci przeszukał dom Iskendera, gdzie znalazł portret sułtanki Kosem - tak Haci dowiedział się, że Iskender kocha Kosem. Portret szybko przekazał w ręce sułtana.

Po śmierci Ahmeda

Po śmierci sułtana Ahmeda Haci Aga wraz z Kosem został wygnany do Starego Pałacu. Nadal służył sułtance Kosem. Pod koniec rządów Mustafy I Szalonego Haci został związany, by nie otworzył drzwi Kosem(Kosem została zamknięta w komnacie Starego Pałacu na rozkaz Safiye, by nie uratowała swych książąt przed śmiercią z rąk Halime). Za czasów Osmana II został wygnany z rozkazu sułtana do Egiptu, wrócił jednak na prośbę Kosem. Po drugiej detronizacji Mustafy I Szalonego powrócił do mieszkania w pałacu Topkapi - tym razem u boku Valide Sultan - Kosem.

Regencja Kosem

W czasie regencji Kosem Haci Aga nadal służył sułtance. Nie wiadomo jednak nic o konkretnych sytuacjach.

Czasy rzeczywistych rządów Murada IV

Po usamodzielnieniu się sułtana Murada Haci Aga wciaż był wiernym sługą sułtanki Kosem. Robił to, co Kosem chciała bez względu na to, czy mógłby zostać stracony czy nie. Znał każdy sekret sułtanki. Ukrywał przed sułtanem Muradem związek księcia Kasima z Elanur Hatun, nałożnicą z haremu Murada. Na rozkaz Valide Sultan Haci Aga między innymi zrobił ostre gorąca w hammamie, gdy kąpała się tam sułtanka Gulbahar. W ten sposób Kosem chciała dowiedzieć się, gdzie przebywa porwana przez Gulbahar Elanur(Gulbahar szantażowała Kosem). Po pewnym czasie Haci Aga zauważył, że Kemankes i Kosem są w sobie zakochani(podobnie jak kiedyś zauważył to samo w przypadku Handan i Derwisza). Po tym, jak Kosem próbowała zepchnąć Murada z tronu na rozkaz sułtana Haci musiał odprowadzić sułtankę Valide do lochu, co miało być dla niego karą. Gdy zobaczył słabe samopoczucie Kosem w lochu udało mu się przekonać Murada, by wypuścił matkę. Po tym, jak Kosem podarowała Ibrahimowi Zarife Hatun, nałożnicę zadaniem Haciego było podawanie Zarife środków antykoncepcyjnych, ktorych ta jednak nie brała.

Czasy Ibrahima I

Haci Aga wciąż nie zdradził sułtanki Kosem. W 1644 r. wyjechał z sułtanką Valide na wygnanie do Florya Bachce, z którego wrócił w 1648 r.

Czasy Mehmeda IV

W 1648 r. umarł Ibrahim I. Trzy lata później sułtanka Kosem stała się bardzo okrutną kobietę - próbowała dla samej władzy zabić własnego wnuka, sułtana Mehmeda IV. Haci Aga jednak i tym razem nie zdradził swojej sułtanki. Wiernie jej służył, aż do momentu, gdy został zabity przez sułtankę Turhan, ponieważ pomagał Kosem zabić Mehmeda IV.