FANDOM

Książe Bayezid - czwarty syn Sułtana Sulejmana i Sułtanki Hürrem. Walczył z bratem Selimem o przejęcie władzy po ojcu i ostatecznie przegrał. Został zamordowany 25 września 1561 r.

Historia

Narodziny

Książę Bayezid urodził się 1525 r. w Edirne jako czwarte dziecko Sułtanki Hurrem i Sulejmana, a piąte samego sułtana. Przez następne lata matka się nim opiekowała podobnie, jak inne dzieci. Bayezid nie odgrywał dosyć dużej roli, dopóki nie dorósł.

Późniejsze dzieciństwo

W późniejszym dzieciństwie książę Bayezid popadł w konflikt ze swoim starszym bratem - księciem Selimem. Był zazdrosny o niego, kiedy sułtan zabierał Selima na wojnę, a go nie. W pewnym momencie życia, gdy Sulejman zabrał Selima na wojnę, zazdrosny Bayezid potajemnie opuścił pałac i uciekł na wojnę. Wcielił się w janczara. Znalazł go jednak Selim i przyprowadził do ojca. Ten mu kazał wrócić do pałacu i skazał na śmierć odpowiadających za niego strażników. W kolejnym okresie czasu nadal popadał w konflikt z Selimem.

Wyjazd do Kutahyi

Z czasem książę Bayezid podobnie, jak jego bracia wyjechał objąć rządy w prowicji. Przypadła mu Kutahya. Miał tam nauczyciela, któremu ufał - Lalę Mustafę. W czasie, gdy mieszkał w prowincji miał też faworytę, Ranę Hatun, która urodziła mu liczne grono dzieci np. księcia Orhana czy sułtankę Mihrumah. Po śmierci swojego brata, Mehmeda Bayezid na chwilę wrócił do Stambułu, gdzie zakochał się w swojej kuzynce - Huricihan, z którą później wziął potajemny ślub, w czym pomógł mu Mustafa, jego najstarszy brat. Niebawem Huricihan zdradziła lali Mustafie prawdę o małżeństwie księcia Mustafy i Mihrunisy, przez co poznał ją sam sułtan. Gdy Bayezid się o tym dowiedział obraził się na Huricihan i tymczasowo się na nią obraził. Przez kolejne lata Hurcihan próbowała dać Bayezidowi dzieci, jednak nigdy nie udało jej się zajść w ciążę.

Namiestnik sułtana

W pewnym momencie sułtan Sulejman, gdy wyruszał na wojnę mianował Bayezida swoim namiestnikiem w stolicy. Bayezid przybył. Wyjechał z pałacu na pogrzeb Mustafy, którego zabił Sulejman, Później podczas wspólnego posiłku z ojcem Bayezid nie chciał jeść, albowiem obawiał się, że Sulejman dolał mu trucizny. Powiedział ojcu że po tym co spotkało Mustafę i Ibrahima można się wszystkiego spodziewać. Sulejman wpadł w szał.

Konflikt z Selimem

Książę Bayezid popadł również w ostrzejszy konflikt ze swoim starszym bratem, Selimem. Bayezid uważał swojego brata za tchórza. Gdy Bayezida otruła nałożnica z rozkazu ,,Selima"(tak naprawdę Nurbanu), Bayezid wyruszył do Manisy i między braćmi omal nie doszło do starcia. Rozdzieliła ich sułtanka Hurrem, która później kazała Selimowi i Bayezidowi się pogodzić. W pewnym momencie wściekły Bayezid wyzwał Selima na pojedynek, przy okazji wysyłając mu sukienkę, żeby Selim ją włożył, jakby chciał uciekać. Selim przyjął wyzwanie, stchórzył jednak. Selim wziął łuczników, by ci otoczyli Bayezida. Książę Bayezid jednak wszystko przewidział i również miał łuczników, którzy pozbyli się łuczników Selima. Wówczas rozegrał się pojedynek między Selimem, a Bayezidem. Bayezid wygrał, darował jednak Selimowi życie.

Śmierć żony i nowa faworyta

Po tym, jak Bayezid przestał być namiestnikiem sułtana podczas wojny, bo ten wrócił do Topkapi w pałacu miało miejsce niebywałe zdarzenie. Sułanka Nurbanu mocno uderzyła świecznikiem Huricihan, w wyniku czego ta miała poważne obrażenia. W wyniku tego żona i kuzynka Bayezida umarła nie zdradziwszy, kto ją zaatakował. Wina spadła na Ranę Hatun, faworytę Bayezida, którą zabiła Hurrem(Hurrem była szantażowana przez Nurbanu). Bayezid uwierzył w winę Rany i nihgdy nie poznał prawdy o śmierci Huricihan. Po śmierci żony Hurrem podesłała Bayezidowi nową faworytę, Defne(Hurrem nie wiedziała, że Defne była szantażowana przez Nurbanu i musiała pracować dla ukochanej Selima). Bayezid się w niej zakochał. W pewnym momencie Defne na rozkaz Nurbanu otruła Bayezida(udało się go odratować lekiem na wszystkie choroby), w wyniku czego Bayezid skazał ją na śmierć. Wyrok nie mógł jednak zostać wykonany od razu, albowiem Defne była w ciąży. Ostatecznie po narodzinach księcia Mehmeda Bayezid uznał, że Defne była szantażowana śmiercią małej siostry, dlatego wybaczył Defne i nie stracił jej. Przez kolejne lata Defne kochała Bayezida.

Śmierć Hurrem

Gdy matka Bayezida i Selima, Hurrem byla chora i umierała Sulejman wezwał jej synów do Topkapi. Tam obaj bracia spotkali się z matką po raz ostatni i byli obecni na jej pogrzebie.

Po śmierci matki

Po śmierci sułtanki Hurrem konflikt między Selimem i Bayezidem zaostrzył się. Bayezid został zdradzony przez lalę Mustafę - swojego nauczyciela, który przeszedł na stronę Selima i okłamał sułtana Sulejmana w sprawie Bayezida. Następnie Bayezid na rozkaz sułtana musiał się przenieść do Amasyi - prowincji po jego straconym bracie, Mustafie. Niebawem Bayezid przystąpił do zbrojeń. Pod Konyą rozegrała się bitwa między jego wojskami, a wojskami Selima. W czasie walki Bayezid został trafiony strzałą przez syna Selima, Murada. Przeżył jednak.

Ucieczka na ziemie perskie i śmierć

Po przegranej bitwie z Selimem Bayezid musiał uciekać - skrył się na ziemiach perskich u szaha Tahmaspa - znienawidzonego wroga Sulejmana. W tym czasie fatygowali się o niego zarówno Selim, jak i Sulejman. Gdy Bayezid z dziećmi próbowali uciec z ziem perskich trafili do lochu. Stamtąd wydostała ich służba Selima. Później Bayezid z dziećmi jechali, aż do momentu, gdy nie zatrzymał ich Selim. Bayezid nie błagał brata o litość - prosił tylko, żeby nie zabijał jego dzieci. Selim zabił jednak i Bayezida i jego synów.

Ciekawostki

  • Jego żoną w historii była Fatma Haseki Sultan
  • w serialu śmierć Księcia Bayezida i jego synów należy do najsmutniejszych chwil w serialu
  • kazał go zabić jego własny brat
  • mimo że w serialu jego ukochaną córką była Sułtanka Ayşe to w historii była nią Sułtanka Hatice ze względu na chorowitość
  • jedna z teorii mówi że został zabity z synami i wnukami
  • po jego śmierci Defne popełniła samobójstwo - otruła też syna, który zaraz i tak by zginął z rąk sułtanki Nurbanu.