FANDOM

Nigar Hatun
Nigarhat
Tytuł(y) Kalfa, Hatun
Data i miejsce urodznia Sulin, Słowacja
Data śmierci ok 1543 r.
Mąż Nasuh Efendi (pierwszy mąż)
Rüstem Pasza (drugi mąż)
Dzieci Esmanur (ze związku z Ibrahimem Paszą
Religia Islam
Aktor Filiz Ahmet

Nigar Kalfa, lub Nigar Hatun, to zarządczyni haremu i jedna ze sług. Nie wiadomo, czy rzeczywiście była postacią historyczną. Była zakochana w wielkim wezyrze Ibrahimie Paszy, miała z nim córkę Esmanur (Kader). 

Opis postaci 

Na początku serialu była zarządczynią haremu, później zaprzyjaźniła się z jedną z niewolnic, Aleksandrą. Powiedziała jej, jak zostać sułtanką i wspierała ją w tym. Potem często pomagała Hurrem w jej spiskach, (np. w zabiciu księżniczki Izabeli). Jednak nie wszystkim podobało się jej oddanie sułtance, Mahidevran nawet często obdarowywała ją prezentami, wzamian za to, że będzie po jej stronie. Nigar jednak zawsze wolała Hurrem. 

Związek z Ibrahimem Paszą 

Nigar od początku serialu była zakochana w Paszy, jednak nie zdawała sobie z tego sprawy. Dopiero później uświadomiła to sobie i próbowała o tym nie myśleć. Później Ibrahim też zakochał się w służącej, ale wydawało mu się, że bardziej kocha Sułtankę Hatice. Jednak, gdy jego żona powiedziała mu "że jest tylko sługą i jego zadaniem jest służyć jej rodzinie" Ibrahim uświadomił sobie, że już nic do niej nie czuje - tak powiedział w rozmowie ze swoim bratem Niko. 

W drugim sezonie, na polecenie Hatice, Nigar wyszła za Nasuha Efendiego. Jednak w noc poślubną Nasuh rozwiódł się z nią - tak, jak mu kazał wielki wezyr. Rozwód odbył się w tajemnicy przed siostrą sułtana, jednak taka tajemnica nie może pozostać długo w ukryciu. Wszyscy się o tym dowiedzieli, a służąca przestała mieszkać z Matrakczym. 

W trzecim sezonie Ibrahim oznajmił Nigar, że jego serce "należy do sułtanki Hatice" i nic już ich nie łączy. Nigar jednak nie myślała tak samo i bardzo kochała paszę - musiała się jednak pogodzić z losem. Niedługo potem dowiedziała się, że jest w ciąży. Powiedziała to Ibrahimowi, który był bardzo niezadowolony. Wszystko usłyszała Gulsah i prawda szybko wyszła na jaw. Sułtanka Hürrem miała plan przekazania żonie Paszy liścik, w którym udowodni, że Ibrahim ją zdradza. Udało jej się, Hatice postanowiła to sprawdzić, i udała się w miejsce podane przez sułtankę. Dowiedziała się całej prawdy i była naprawdę zrozpaczona, chciała się rozwieść z Paszą. Zrezygnowała z tego, gdy dowiedziała się, że Hürrem wtedy czułaby tryumf. 

Tymczasem Nigar urodziła córkę, a Hatice powiedziała wszystkim, że dziecko zmarło przy porodzie. Nigar wpadła w wściekłość i prosiła sułtankę o szybką śmierć. Naprawdę dziecko żyło, a Hatice je ukryła z opiekunką w jednym z pałacyków myśliwskich. 

Nigar miała zostać stracona za związek z Ibrahimem, jednak Rüstem Pasza uratował jej życie i sprowadził na rozkaz sułtanki Hürrem do seraju, ku niezadowoleniu sułtanki Hatice. Postanowiono ukarać Nigar, wydając ją za mąż. Ostatecznie Nigar wychodzi za mąż za Rüstema Paszę, lecz żadne z nich nie było z tego zadowolone. Nie ufali sobie nawzajem. 

Wkrótce prawda o córce Nigar i Ibrahima wyszła na jaw. Po pewnych perypetiach Ibrahim Pasza odzyskał córkę Kader, zmienił jej imię na Esmanur i zaopiekował się nią. Gdy Nigar dowiedziała się, że jej dziecko żyje, bardzo się ucieszyła. Pasza pozwalał jej odwiedzać córkę, lecz ze względu na jej męża nie zgodził się, by się nią zaopiekowała. Zdesperowana Nigar postanowiła porwać córkę, przy okazji okradając Rüstema. Niestety, została odnaleziona i za karę Ibrahim Pasza zabronił jej widywać się z córką. 

Niedługo potem Nigar musiała razem z mężem wyjechać do prowincji Tekke. Ból z powodu rozstania z dzieckiem sprawił, że żywiła głęboką urazę do sułtanki Hatice. Jednak po straceniu Ibrahima Paszy przeniosła swoją nienawiść na sułtankę Hürrem. Była wówczas w stolicy i wybłagała Nasuha Efendiego, aby pokazał jej miejsce pochówku Ibrahima Paszy, o którym mówiło się, że pozostał bez grobu. Potem modliła się nad jego mogiłą. Została na tym przyłapana przez sułtankę Şah Huban. 

Z czasem Nigar wspierała coraz bardziej sułtanki Hatice i Şah Huban, jednak nie mogła uczynić wiele, ponieważ znów wyjechała z mężem do prowincji. 

Rüstem Pasza długo starał się o małżeństwo z sułtanką Mihrimah i w końcu mu się to udało. Gdy tylko otrzymał wiadomość o zgodzie sułtana Sulejmana na ślub, rozwiódł się z Nigar. Powróciła więc do stolicy, gdzie prosiła Nasuha Efendiego o to, by powiedział jej, gdzie podziewa się jej córka, Esmanur. Następnie wyjechała szukać dziecka i słuch po niej zaginął na kilka lat. 

Nagle powróciła i okazało się, że nie udało się jej odnaleźć córeczki, za którą bardzo tęskniła. W desperacji stwierdziła, że przynajmniej musi zemścić się za swoje krzywdy na sułtance Hürrem i Rüstemie Paszy. Zaproponowała sułtankom Şah Huban i Hatice, że ich zabije, jeśli pomogą jej zakraść się do pałacu sułtanki Mihrimah, w którym akurat oboje przebywali. Jednak na miejscu ujrzała nowo narodzoną córkę sułtanki Mihrimah i Rüstemie Paszy, sułtankę Ayse Hümaşah. Na jej widok straciła rozum i porwała dziewczynkę. Wmówiła sobie, że to jej córeczka Esmanur i próbowała uciec z nią ze stolicy. Ruszył za nią pościg i w niedługim czasie wojsko z Nasuhem Efendim i Rüstemem Paszą przydybali ją na skraju urwiska. Początkowo groziła, że skoczy razem z dzieckiem, lecz Nasuh przekonał ją, że nie chce zrobić niewinnej dziewczynce krzywdy. Oddała ją więc ojcu, a następnie bez wahania skoczyła z urwiska. 

Jej samobójcza śmierć wstrząsnęła wszystkimi. Z powodu sposobu, w jaki umarła, nie miała grobu. 

Ciekawostki

  • W serialu gra ją aktorka pochodzenia macedońskiego - Filiz Ahmet
  • w serialu umiała mówić po Rosyjsku
    Nigar

    Nigar Kalfa, zarządczyni w haremie

Nigar i kader

Nigar z córką Esmanur