FANDOM

Rümeysa Hatun— faworyta księcia Mustafy; zamordowana w wyniku zamachu w ok 1544 r.

Biografia

Lukrecja urodziła się w ok 1516 r. w Genui w rodzinie kupieckiej. Miała straszą siostrę Gabrielę. Jako kilkuletnie dziecko została uprowadzona i sprzedana handlarzowi niewolników. Przed 1536 r. trafiła do haremu księcia Mustafy gdzie pełniła funkcję służącej. Sułtanka Mahidevran zmieniła jej imię na Rümeysa.

Siniora
W 1536 r. na świat przyszła Sułtanka Nergisşah a Rumeysa została jej opiekunką. W tym samym roku do Manisy przyjechała Gabriella Sfenzi De Feo - genueńska handlarka, której korsarze zagrabili i spalili statki ze zbożem. Prowadziła ona rozmowy z księciem Mustafą, który obiecał jej pomoc dlatego też była ona częstym gościem w jego haremie. Okazało się, że kobieta w tym samym czasie poszukuje swojej uprowadzonej przed laty siostry. Gabriella dowiedziała się, że przebywa ona w haremie Mustafy. Kiedy dowiedziała się, że Rumeysa jest jej zaginioną siostrą poprosiła księcia o jej uwolnienie. Rumeysa jednak nie pamiętała swojej siostry ani dawnego życia, dlatego poprosiła Mustafę o pozwolenie na pozostanie w Saruhanie, na co książę przystał.

Filing images 774044bab67a
Jakiś czas później Rumeysa została wybrana przez Mahidevran na jedną z dziewczyn, które miały tańczyć dla księcia podczas jednej z zabaw. Ku rozczarowaniu dziewczyny Mustafa nie zaprosił jej do swojej alkowy.
Rmeysasultanehzademustafa
Rumeysa później robiła wszystko by zwrócić na siebie uwagę księcia. Posunęła się nawet do tego, że wbrew woli Mahidevran, poszła pod drzwi komnaty księcia i powiedziała Fidan Hatun, że to sułtanka wybrała ją na dziewczynę, która ma spędzić noc z Mustafą. Po tym zdarzeniu Rumeysa została ulubioną faworytą księcia.

W ok. 1543-1544 r. Rumeysa zaszła w ciążę. Krótko przed porodem wybrała się z księciem Mustafą oraz sułtanką Mahidevran do Konstantynopola na uroczystość zaprzysiężenia do janczarów księcia Cihangira. Podczas pobytu w stolicy książę otrzymał rozkaz od ojca, zgodnie z którym on i jego harem miał przenieść się do Amasyi. W drodze powrotnej obóz Mustafy został zaatakowany przez ludzi sułtanki Hurrem i Rustema Paszy. Kiedy Rumeysa wyszła razem z nim z namiotu zamachowiec wypuścił strzałę w kierunku księcia. Dziewczyna osłoniła go własnym ciałem. Poniosła jednak śmierć a razem z nią zginęło jej dziecko.

Rumeysa-0

Rumeysa Hatun w ciąży (druga aktorka grająca Rumeyse Hatun)

Rumeysa

Ciekawostki

  • Rumeysa jest postacią pół-fikcyjną
  • Urodziła Księciu Mustafie kilkoro dzieci: Księcia Mehmeda, Sułtankę Şah i Sułtankę Mihrişah.
  • Ponoć bał się jej cały harem Mustafy, mordowała nałożnice i kochanki księcia.
  • Po śmierci syna przeniosła się do Izmiru gdzie spędziła resztę swoich dni. Była bardzo szanowana i nazywana Baş Kadinefendi
  • Jej prawdziwym imieniem według historii to Nadia Frankos.
  • według jednej z teorii Książę Mustafa pisał do niej wiersze (listy)
  • jej córka Sułtanka Mihrişah zmarła w 1598 roku
  • przed śmiercią Księcia Mustafy nosiła tytuł Baş Haseki Sultan

Przypisy

  1. W rzeczywistości zmarła w 1604 r.