FANDOM

Rustem Pasza
Fad3bd3e3d4c70efd72611b997fcd4a7
Data urodzenia ok. 1500
Data śmierci 1561
Pochodzenie Chorwacja
Rodzina Sułtanka Mihrimah (żona)
Dzieci Sułtanka Ayşe Hümaşah
Sultanzade Osman
Rustem Pasza

Rustem Pasza - jeden z paszy. Pojawia się na końcu drugiego sezonu. 

Historia

Początki

Rustem urodził się w Chorwacji. Miał dwójkę rodzeństwa - brata i siostrę. Gdy był małym dzieckiem umarła mu matka. Po pewnym czasie został porwany. Stał się rekrutem wśród janczarów. Po pewnym czasie trafił do Stambułu, gdzie został stajennym wśród koni. Poznał sułtana Sulejmana i sułtankę Hurrem. Od razu zakochał się w sułtance Mihrimah.

Rustem Aga

Początkowo Rustem nie miał jeszcze tytułu Paszy. W pewnym momencie uratował młodą Mihrimah(Mihrimah jechała na koniu, a w drogę wlazł wąż). Podarował sułtance Hurrem złapaną i odratowaną Nigar Kalfę(sułtanka Hatice kazała zabić Nigar). Rustem wyjeżdżał również z sułtanem Sulejmanem na wojny,

Małżeństwo z Nigar Kalfą

Po pewnym czasie Rustem został Paszą. Był wrogiem Ibrahima Paszy. Niebawem został zmuszony do małżeństwa z Nigar Kalfą(to miało być dla Nigar karą za jej związek z Ibrahimem Paszą). Rustem poślubił Nigar Kalfę, chociaż w ogóle jej nie kochał. W pewnym momencie Nigar ukradła mu pieniądze i uciekła, Rustem jednak po pewnym czasie ją odnalazł. Chciał sie z nią rozwieść, lecz sułtanka Hatice mu na to nie pozwoliła. W tym czasie Rustem był wrogiem Ibrahima Paszy.

Mimo małżeństwa z Nigar Rustem nadal kochał Mihrimah. Gdy Mihrimah wysłałą list miłosny do Bali Beya, ten go przechwycił i napisał w imieniu Bali Beya, że on(Bali Bey) odrzuca względy Mihrimah. Rustem Pasza w pewnej mierze, pomagając sułtance Hurrem w intrygach przyczynił się do śmierci Ibrahima Paszy. Raz zdarzyło mu się przechwycić list Ibrahima do Mahidevran, w którym było napisane, że Ibrahim jedzie spotkać się z księciem Mustafą do Bursy(a nie do Edirne, jak Ibrahim mówił). List przekazał sułtance Hurrem, a ta potem pokazała go sułtanowi Sulejmanowi.

Geneza małżeństwa z Mihrimah

Po pewnym czasie z inicjatywy sułtanki Hurrem doszło do małżeństwa Rustema Paszy z sułtanką Mihrimah. Po raz pierwszy istnienie małżeństwa zaproponował Ayas Pasza na zlecenie Hurrem. Mihrimah się początkowo nie zgadzała, lecz później w nerwach wyraziła na to zgodę. Gdy tylko Rustem otrzymał wiadomość, że będzie mężem Mihrimah od razu rozwiódł się z Nigar Kalfą. W tym samym czasie pojawiły się plotki, że Rustem ma trąd. W zaistniałej sytuacji Sulejman zdecydował, że zbada go medyk i okazało się, że jest w pełni zdrowy. Wobec tego niedługo potem odbyły się zaślubiny Rustema Paszy z sułtanką Mihrimah. Rok później Mihrimah urodziła Rustemowi dziecko - sułtankę Ayse Humasah.

Wielki wezyr

Po pewnym czasie Rustem Pasza został mianowany przez sułtana wezyrem, a w końcu wielkim wezyrem. Rustem czerpał siłę z Hurrem, przeraziło go zatem porwanie sułtanki, które ciągnęło się latami.

Dalsze działania

Po tym, jak sułtanka Hurrem wróciła z porwania Rustem Pasza był jej wiernym sługą. Mimo to nie wiedział, że Hurrem zainstalowała podsłuch i słyszy wszystko, co on mówi podczas obrad Divanu. Po pewnym czasie na rozkaz Hurrem Rustem zatruł kaftan, który Sulejman wysłał w prezencie do swojego syna, Mustafy oraz zatruł miód, który sułtan wysłał w prezencie Barbarossie. Rustem stał się jednym z wrogów księcia Mustafy, czego książę był świadom. Póki jednak panował jego ojciec, Mustafa nie mógł mu wymierzyć żadnej kary. W międzyczasie do Rustema przybył Sinan Pasza - jego brat, który był gubernatorem Bośni. Gdy sułtan był chory na podagrę, Rustem na rozkaz Hurrem wezwał Mustafę do Stambuły. Rustem zorganizował zamach na księcia w trakcie drogi.

Śmierć Mustafy

W końcu Rustem Pasza wraz z sułtanką Hurrem uknuli intrygę mającą na celu śmierć księcia Mustafy. W tym celu wysłali Mihrimah do Amasyi, by ta wykradła pieczęć Mustafy, a potem napisali list w imieniu księciu Mustafy do perskiego szacha Tahmaspa(który był wrogiem Sulejmana) z propozycją współpracy. Tahmasp się zgodził na ,,prośbę Mustafy", o czym poinformował w odpowiedzi. Dzięki Hurrem list ten trafił w ręce sułtana. Niebawem Rustem wyjechał na wojnę. Tam dzięki jego intrydze książę Mustafa został stracony z rozkazu własnego ojca.

Utrata stanowiska

Po śmierci księcia Mustafy wybuchł bunt janczarów, którzy domagali się głowy Rustema Paszy. W zaistniałej sytuacji Sulejman był wściekły. Zdjął Rustema ze stanowiska wielkiego wezyra i odesłał go do Stambułu. Tam Rustem powiadomił Hurrem o śmierci Mustafy i schronił się w swoim pałacu. Janczarzy go jednak znaleźli, ale i tym razem Rustem zdołał się uratować. Po powrocie Sulejman darował Rustemowi życie ze względu na Mihrimah, nie przywrócił go jednak na stanowisko. Zrobił to dopiero po śmierci Kara Ahmeda Paszy. W międzyczasie Jastrząb, sługa zmarłego księcia Mustafy, odnalazł brata Rustema i najpierw darował mu życie, później jednak dla zemsty Jastrząb zabił Sinana na oczach Rustema.

II raz na stanowisku wielkiego wezyra

W końcu Rustemowi Paszy udało się odzyskać swoje stanowisko. Jastrząb wstąpił na służbę do księcia Bayezida i z jego rozkazu musiał zawrzeć ugodę z Rustemem Paszą. W kolejnym czasie Rustem Pasza nadal służył sułtance Hurrem. Na niedługo przed śmiercią sułtanki Mihrimah zaszła z nim w ciążę po raz drugi. Dziecko, Sultanzade Osman, narodził mu się dopiero po śmierci Hurrem. Tuż przed śmiercią Hurrem Rustem przyrzekł sułtance na Koran, że będzie wspierał księcia Bayezida.

Na niedługo przed śmiercią Hurrem w życiu Mihrimah pojawił się Pedro - medyk, w którym zakochała się Mihrimah. Rustem go znienawidził(kazał nawet mu leczyć Mihrimah, tak by Pedro jej nie widział) i próbował zabić. Mihrimah go jednak wyzwoliła. Gdy Pedro spotkał się z Mihrimah po raz ostatni, Rustem znów próbował zabić Pedra, Mihrimah go jednak uratowała.

Po śmierci Hurrem Rustem Pasza posunął się do zdrady wobec Mihrimah - sypiał z inną kobietą. Gdy Selim się o tym dowiedział szantażował Rustema - w zaistniałej sytuacji Rustem złamał swą przysięgę na Koran i przeszedł na stronę Selima.

Śmierć

Kiedy Bayezid zrozumiał, że Rustem go zabił pozwolił Jastrzębiowi zabić Rustema. W tej zbrodni Jastrząb uzyskał poparcie i pomoc Mihrimah. Mihrimah odbyła ostatnią rozmowę z Rustemem, a potem wpuściła do niego Jastrzębia, który zabić Rustema. Tak zginął Rustem, został zabity za śmierć księcia Mustafy. Rustem od dawna wcześniej skarżył się na żołądek, Mihrimah upozorowała taką przyczynę śmierci męża.