FANDOM

Sułtan Ahmed I
Dsc
Przynależność rodowa Dynastia Osmanów
Data urodzenia 18 kwietnia 1590
Data śmierci 22 listopada 1617
Ojciec Sułtan Mehmed III
Matka Sułtanka Handan
Żony, Faworyty Sułtanka Kösem (prawowita żona)
Sułtanka Mahfiruze
Sułtanka Gülbahar
Mahfiruz Hatun
Yasemin Hatun
Katarzyna Hatun
Dzieci Osman
Mehmed
Ayşe
Fatma
Gevherhan
Bayezid
Murad
Kasim
Atike
Ibrahim
Religia Islam
Aktor Ekin Koç
Images (2)-0

Ahmed razem z żoną kosem

Grupa

Ahmed i Kosem z rodziną

Images (5)-0

Żona Ahmeda z jego 2 synem Mehmedem

Sułtan Ahmed I (1590-1617) - 14. Sułtan Imperium Osmańskiego z dynastii Osmanów, syn Mehmeda III oraz Sułtanki Handan. Praprawnuk Sułtana Sulejmana Wspaniałego i Sułtanki Hürrem. Prawnuk Sułtana Selima II i Sułtanki Nurbanu. Wnuk Sułtana Murada III i Sułtanki Safiye

Wczesne lata

Książę Ahmed przyszedł na świat wczesną wiosną 1590 r. jako drugi syn Mehmeda III. Objął władzę w wieku 13 lat, po niespodziewanej śmierci swojego ojca. Już jako Sułtan zasłynął z litości, którą okazał swojemu młodszemu bratu, Księciu Mustafie, który w późniejszym czasie stał się również padyszachem. Zdecydował się jednak zamknąć go w złotej klatce po tym, jak jego babka, sułtanka Safiye próbowała go zabić i posadzić Mustafę na tronie, chcąc władać jakko regentka. Przyczyniło się do późniejszych zaburzeń psychicznych Mustafy. Po nieudanej próbie sułtan uwięził swoją babkę w wieży Leandra i zaprosił do stolicy córkę Safiye, Humasah, dzięki której uwolnił babkę Był świadkiem śmierci swojego starszego brata, Księcia Mahmuda(gdy jeszcze był księciem), z którym utrzymywał niezwykle solidne stosunki.

Po objęciu tronu

Rok po objęciu przez Ahmeda władzy na świat przyszedł jego pierworodny syn, któremu nadał imię Osman. Jego matką była pierwsza konkubina, Sułtanka Mahfiruze, której jednak nie darzył uczuciem. Jego babka, Sułtanka Safiye na jego życzenie sprowadziła z greckiej wyspy piękną Anastazję, która bezproblemowo skradła serce młodego władcy. Po przejęciu przez nią islamu, nadano jej imiona: Mahpeyker Kösem. W późniejszych latach jego faworyta powiła mu na świat ośmioro dzieci: Mehmeda, Ayşe, Fatmę, Gevherhan, Murada, Kasıma, Atike i Ibrahima. Sułtanka Kosem miała ogromny wpływ na jego poczynania. Dzięki niej dowiedział się m.in: że to sułtanka Fahriye zaraziła go ospą na początku jego rządów oraz że to Derwisz Pasza otruł jego ojca.

Przed śmiercią

Kilka miesięcy przed śmiercią przyjął do swej alkowy Yasemin Hatun, która została wyszkolona na specjalne życzenie Sułtanki Safiye, by ta dolewała do posiłków władcy truciznę. Powolny proces podtruwania poszedł zgodnie z oczekiwaniami babki Ahmeda, przez co ten zmarł w 1617 r. w wieku zaledwie 27 lat. Przed śmiercią zdecydował się poślubić Mahpeyker Kösem, czyniąc ją wolną kobietą. Na łożu śmierci kazał również zabić swojego wuja, Iskendera, gdy dowiedział się, że jest on zakochany w Kosem. Wykonanie wyroku powierzył Zulfikarowi, nie zdążył się jednak dowiedzieć, że Iskender przeżył. Zmarł w tajemniczym ogrodzie w ramionach Kosem.

Ciekawostki

  • Historycznie, syn Ahmeda - Książę Bayezid był synem Sułtanki Mahfiruze, a nie Sułtanki Gülbahar;
  • Jego ukochaną córką była Sułtanka Hanzade a synem Sułtan Osman II
  • Był pomysłodawcą utworzenia złotych klatek;
  • Historycznie, zmarł zarażony tyfusem;
  • w historii jego faworytami były: Sułtanka Mahpeyker Kosem, Sułtanka Mahfiruz(e) Hatice, Sułtanka Fatma, Sahzaman Hatun
  • miał więcej dzieci w historii niż ukazanych w serialu