FANDOM

Aybarsduzey-sehzadeibrahim-028cx-yeni

Sułtan Ibrahim I - ur. 5 listopada 1617 roku- zm. 12 sierpień 1648 rok. Najmłodszy syn Sułtana Ahmeda I oraz Sułtanki Mahpeyker Kösem. Brat Sułtana Osmana II i Sułtana Murada IV.

Biografia

Urodził się podczas przeskoku czasowego jako bliźniaczy brat Sułtanki Atike. Pierwszy raz pojawia się jako niemowlę w towarzystwie swojego rodzeństwa podczas obchodów świąt Ramadanu. Po wstąpieniu na tron jego wuja trafił on do złotej klatki. Był jednym z książąt, którego próbowała zabić Halime, by jej syn był jedynym mężczyzną z dynastii Osmanów(nie wiedziała, że jeszcze jeden, Iskender również żył). W ostatnim momencie egzekucji zapobiegł jednak Davud Pasza, któremu groziła sułtanka Kosem. Po śmierci swojego starszego brata, Mehmeda znów trafił do złotej klatki, a później został porwany z resztą rodzeństwa i uwięziony w drewnianym domku, gdzie sułtanka Dilbura wznieciła ogień, ale książąt uratował Bulbul Aga.

Czasy Murada IV

Ibrahim zostaje przedstawiony jako kilkunastoletni książę. Jest niezwykle związany z Kâsımem, jest także posłuszny swojej matce. Kiedy dowiaduje się o nawiązaniu przez brata romansu z haremową nałożnicą, Eleanur Hatun postanawia zatrzymać tę tajemnicę dla siebie, lecz przez przypadek żaląc się Bayezidowi, wyjawia mu prawdę dotyczącą Kâsıma, przez co jego sekret wychodzi na jaw i za sprawą Murada zostaje on zamknięty w złotej klatce. Ibrahim ma na sumieniu to, co uczynił. Jest wściekły na Bayezida, iż ten postanowił opowiedzieć wszystko swojej matce, Sułtance Gülbahar. Po śmierci swojego brata Bayezida zaczęły już uwidaczniać się jego problemy psychiczne m.in: gdy kopał grób dla samego siebie. Na wskutek nieudanych działań sułtanki Kosem Ibrahim został zamknięty wraz ze swoim bratem w kafes, złotej klatce. Został uśpiony lekiem nasennym, kiedy sułtanka Gulbahar porwała dzieci sułtan Murada i w zamian za ich zwrot kazała Muradowi zabić braci. Później, gdy Murad zachorował na marskość wątroby(wszyscy myśleli, że to dżuma) za sprawą swojej matki na chwilę wyszedł z klatki. Później sułtan Murad jednak zamknął go tam z powrotem. Gdy sułtan wydał wyrok śmierci na Kasima, chciał zabić i go, by Kosem nie próbowała posadzić na tronie innego. Uratowało go jednak trzęsienie ziemi. Niebawem sułtan zabrał ze sobą Ibrahima na wojnę. Podczas niej dowiedział się, że w zemście za śmierć Kasima Kosem próbuje przypieczętować jego śmierć na marskość wątroby. W wyniku tego umierający Murad IV po powrocie kazał zabić Ibrahima(nie chciał, by po jego śmierci władzę przejęła sułtanka Kosem). Władcę zdradził jednak jego wierny sługa, Husseyn Pasza, który ukrył Ibrahima w jednej z komnat pałacu Topkapi. Chwilowo sułtan myślał, że Ibrahim nie żyje, lecz gdy poznał prawdę zaczął go szukać. Za sprawą schwytanego na gorącym uczynku medyka Ibrahim został odnaleziony i prowadzony przez Yusufa Paszę do sułtana. Księcia uratowali jednak Husseyn Pasza i Kemankes Mustafa Pasza. Tam Ibrahim czekał na śmierć sułtana. W międzyczasie jego nałożnica, którą podarowała mu matka zaszła w ciążę.

Sułtan Imperium Osmańskiego

Po śmierci swojeo brata, Murada Ibrahim wstąpił na tron osmański. Wyszedł przez poddanych na ceremonię objęcia tronu. Zobowiązał się, że nigdy nie dopuści się tyrani. Przez kolejne lata faktyczną władzę w Imperium Osmańskim sprawowała jego matka, sułtanka Kosem. Ibrahim tylko podpisywał wypisywane przez nią dokumenty, których nawet nie czytał. Jego matka zaś , sułtanka Kosem podarowała mu nałożnicę, Turhan, która urodziła mu księcia Mehmeda i sułtankę Beyhan. Jako matka najstarszego księcia(był jeszcze jeden starszy z Zarife, książę Osman, jednak był z nieprawego łoża) Turhan została główną Haseki Ibrahima. Przez kolejne lata Ibrahim zabierał do haremu kobiety, które mu się podobały np. Sivekar, Humasah. Sivekar była najgrubsza. Sprowadził do siebie również medyka, Cinci, jako człowieka stojącego najbliżej niego. Cinci zaczął jednak manipulować chorym psychiczne sułtanem. Ibrahim wyznaczył Cinci na określone stanowisko, tylko dlatego że ten go o to poprosił. Faktyczne rządy za czasów Ibrahima sprawował Wielki Wezyr, Kemankes Mustafa Pasza. Sprawy w relacjach Ibrahima i Kosem komplikują się, gdy Ibrahim chce mianować Osmana następcą tronu. Kosem nie chcąc do tego dopuścić odesłała Zarife i Osmana do Egiptu, a statek zaatakowali maltańscy piraci. Wściekły Ibrahim wygnał matkę do Egiptu, zmienił jednak miejsce na Florya Bachce. Następnie, gdy dowiedział się, że Kemankes nastawiał janczarów do buntu przeciw niemu na rozkaz sułtanki Kosem, kazał go stracić. Kemankes uciekł, ale sułtan dowiedział się gdzie jest od sułtanki Turhan. Wówczas Kemankes miał zostać stracony na oczach Kosem(która go kochała), ale sułtanka Valide upozorowała jego śmierć. Był lekki wobec swoich kobiet. Na życzenie Sivekar kazał dawać jej podatki z Damaszku, by ta mogła się ubierać jak sułtanka oraz kazał zdjąć matce kolczyki(które były podarunkiem jeszcze od sułtana Ahmeda I) i przekazać je jej. Kosem jednak zatruła te kolczyki na wskutek czego Sivekar umarła. Ibrahim nazywał Sivekar Kostką Cukru. Wielkim szacunkiem darzył również Humasah. Gdy Turhan wymierzyła Humasah chłostę, Ibrahim wezwał ją do siebie. Wyrzucił z komnaty służbę i kazał tej nocy Turhan obsługiwać go i Humasah. Niebawem ożenił się z Humasah. Gdy kobieta opowiedziała mu bajkę o sobolowym futrze, które chroni przed katami sułtan zamówił jego tony i oblepił ścianę tym właśnie futrem. Skazał na śmierć wiernego Yusufa Paszę za to, że zamiast porwanej Zarife i Osmana przyniósł mu kolumny z Krety. Na wskutek jego działań skarbiec państwowy stał się pusty. W wyniku buntu janczarów, z inicjatywy sułtanki Kosem został zepchnięty z tronu.

Ibrahim 02

Śmierć

Po utracie tronu sułtan Ibrahim został zamknięty w komnacie Mustafy I Szalonego. Ludowi jednak nie wystarczała jego detronizacja, domagano się także jego stracenia. Wydano nawet fatwę. Sułtanka Turhan napisała rozkaz jego śmierci, który zapieczętował sułtan Mehmed IV. Katów do jego komnaty przyprowadziła... sułtanka Kosem. Duszony Ibrahim przeklął swoją matkę życząc jej, by już nigdy nie ujrzała światła dziennego.

Ciekawostki

  • historycznie nie chcąc, by jedna z jego kobiet, Sivekar, nie była zazdrosna kazał wymordować cały harem liczący ok. 280 kobiet. Ofiary wrzucono do worka i zatopiono w rzecze. Na jego nieszczęście jedna ze skazanych nałożnic ocalała i powiedziała ludowi. Stało się to przyczyną jego detronizacji.
  • miał 8 faworyt (1 żonę) w historii (Sułtanka Turhan Hatice, Sułtanka Saliha Dilaşub, Sułtanka Muazzez Hatice, Sułtanka Ayşe, Sułtanka Mahienver, Sułtanka Saçbağı, Sułtanka Şivekar, Sułtanka Telli Humasah z których wszystkie były Haseki Sultan.
  • w serialu jest ukazana Zarife Hatun, w historii była ona jego faworytą, która nie urodziła żadnego dziecka
  • w historii bardzo polubił dziecko niewolnicy to dziecko miało na imię Osman, gdy dowiedziała się o tym Sułtanka Turhan Hatice bardzo zdenerwowała się na Ibrahima i wykrzyczała mu że to skandal, gdyż ten zamiast zająć się swoim dzieckiem (księciem Mehmedem) zajmował się dzieckiem niewolnicy w porywie gniewu Ibrahim wziął Księcia Mehmeda i rzucił nim w kąt fontanny, gdyby nie stojący strażnicy, dziecko by zmarło.
  • miał mieć ok. 300 faworyt
  • podarował swojej faworycie Siveker Hatun pieniądze z Damaszku
  • jest jedynym Sułtanem, który przeklął własną Matkę (Sułtankę Kosem)