FANDOM

Mehmed III — trzynasty sułtan Imperium Osmańskie Syn sułtana Murada III i Sułtanki Safiye.

Biografia

Książę Mehmed przyszedł na świat 26 maja 1566 r. w Manisie. Prawdopodobnie był najstarszym synem Murada III i sułtanki Safiye.

W 1574 r. przybył wraz ojcem, matką i rodzeństwem do pałacu Topkapi. 9 lat później został gubernatorem Prowincji Koronnej. Po śmierci swojego ojca Murada w 1595 r. wyruszył do Konstantynopola gdzie, po objęciu władzy nad Imperium Osmańskim dokonał mordu na swoich 18 przyrodnich braciach. Jak się później okazało jego matka zdołała uratować przed katami swojego najmłodszego syna Yahyię. W 1603 r. za namową Safiye skazał na śmierć swojego najstarszego syna Mahmuda. W tym samym roku został otruty przez Derwisza wskutek czego zmarł. W spisku brali udział także Reyhan Aga oraz Şahin Giraj, który marzył o zagarnięciu tronu osmańskiego.
Mehmed III trumna

Trumna Mehmeda III.

Życie haremowe

Sułtan Mehmed w całym swoim życiu miał wiele nałożnic, jednak jego ulubioną faworytą była Halime, która urodziła mu trójkę dzieci Mahmuda, Dilrubę i Mustafę. Sułtanka Safiye chciała odsunąć ją od syna. Z tego powodu wysyłała do jego alkowy wiele nałożnic. Jedną z nich była Handan, która urodziła mu syna Ahmeda. Mehmed jednak nigdy jej nie kochał.

Znane nałoznice Mehmeda

Wojny i panowanie

Mehmed w przeciwieństwie do ojca nie ulegał wpływom haremu, prowadził rządy osobiste, nie opierał się na zaufanych ministrach. Ogromny wpływ na sułtana wywierała natomiast jego matka. Toczył wojny z Habsburgami. W 1599 r. imperium wstrząsnęły bunty tzw. celalich (tur. kurd. Celali ayaklanmalari) mające podłoże religijne (alewickie).

Ciekawostki

  • W rzeczywistości Mehmed III nie wyniósł żadnej ze swoich nałożnic do pozycji haseki
  • Oprócz dokonania mordu na swoich 19 braciach rozkazał zabić także swoich kuzynów i ciężarne nałożnice Sułtana Murada III i dlatego jest jednym z znanych Sułtanow
  • największy wpływ na niego wywierała jego matka Sułtanka Safiye (przez którą miał zabić Księcia Mahmuda- swojego syna)