FANDOM

Sułtan Sulejman
Halit Ergenc as Sultan Suleyman
Przynależność Dynastia Osmanów
Data i miejsce urodzenia 6 listopad 1494 r.
Tabzon
Data i miejsce śmierci 7 wrzesień 1566 r.
Szigetvár, Węgry
Okres panowania 30 wrzesień 1520 — 7 wrzesień 1566
Ojciec Sułtan Selim I
Matka Sułtanka Ayşe Hafsa
Żony, faworyty Sułtanka Hürrem (prawowita żona)
Sułtanka Mahidevran
Gülfem Hatun
Nazenin Hatun
Sadıka Hatun
Gülnihal Hatun
Księżniczka Izabela Fortuna
Ayşe Hatun
Firuze Hatun
Dzieci

Książę Murad
Książę Mustafa
Książę Mehmed
Sułtanka Mihrimah
Sułtan Selim II
Książę Bayezid
Książę Cihangir
Sułtanka Raziye

Religia Islam
Aktor Halit Ergenç

Sułtan Sulejman (Wspaniały) (ur. 1494, zm. 1566) - 10. Sułtan Imperium Osmańskiego. Syn Sułtanki Hafsy i Sułtana Selima. Za jego panowania państwo Osmańskiego osiągnęło szczyt swojej potęgi.

Faworyty i matki dzieci Sulejmana

W tradycji Osmańskiej Sułtan miał swój harem tzn. dom w którym mieszkało wiele kobiet służących Sułtanowi, którym rządziła Sułtanka Matka (Valide Sultan). Życie rodzinne Sułtana miało być nastawione na dobro państwa, miłosne zawirowania nie miały większego znaczenia. Sułtan miał płodzić potomków którzy przedłużą Osmańską dynastię. 

Żony Sulejmana:

  • Według serialu pierwszą żoną Sulejmana była Mahidevran, urodziła księcia Mustafę. Ale kiedy sułtan nakazał go zabić, wygnał ją z pałacu, tam dożyła śmierci w wieku 80 lat:
  • Następną żoną była Gulfem, dała mu syna, zmarł jednak z powodu choroby. Była ona za niego w żałobie do końca życia. Sułtan pozwolił jej zostać, żyła w dostatku, a jej przyjaciółką została Hatice, miała także dobre relacje z Ayse Hafsą;
  • Ostatnią była Hurrem.  W serialu urodziła piątkę dzieci: Księcia Mehmeda, Selima, Bayezida, Cihangira oraz Sułtankę Mihrimah. To Aleksandrę kochał najbardziej, nadał jej imię Hurrem co oznaczało "radosna, niosąca radość". Poślubił ją w 1530 r. 

Nałożnice Sulejmana:

  • Maria (Gulnihal Hatun) - przyjaciółka Hurrem. Była wściekła na Gulfem za noc spędzoną z sułtanem, więc podała jej zatrute futro. Gulsah dźgnęła ją nożem, ale przeżyła. Następnie wydano ją za mąż;
  • Firuze - szpieg Perski. Miała uznanie całej rodziny, prócz Hurrem. Zatańczyła dla Sułtana, ten wybrał ją do alkowy. Ukrywała się przed Hurrem, jednak ta ją odkryła i postanowiła zabić. Potem dowidziano się, że jest szpiegiem. Sułtan oszczędził ją, ale wygnał z pałacu.
  • Victoria (Sadyka) - do pałacu przysłał ją Ludwik Jagiellończyk, próbowała zabić Sulejmana w pałacu Hatice. Nasuh Efendi podkochiwał się w niej, następnie kazano mu ją zabić. Utopił ją w Besforze.
  • Księżniczka Izabela Fortuna - hiszpańska księżniczka porwana przez tureckich piratów. Na początku nienawidziła Sulejmana, ale potem zaczęła się do niego zbliżać. Hurrem chciała ją zabić przez ukąszenie węża, sułtan wyssał jad. Sułtance udało się ją jednak utopić.
  • Valeria (Nazenin Hatun) - przybyła do pałacu z Nurbanu, jako jej służąca. Nie wyjechała do Manisy z księciem Selimem, zamiast niej pojechała przyszła żona księcia. Więc Hurrem wybrała ją do alkowy dla sułtana. Valeria zaszła jednak w ciążę. Kiedy ta urodziła córkę - Raziye - Sułtanka kazała Nurbanu ją zabić. Zrzuciła ona Nazenin z balkonu.

Dzieci Sułtana Sulejmana

Pierworodnym synem Sułtana był Mustafa, było to dziecko Mahidevran. Urodziła mu się także córka -  Raziye - ze związku z wenecką nałożnicą Valerią.

Wszyscy inni potomkowie Sułtana zrodzili się ze związku z Hürrem, a byli to:

  • Książę Mehmet[ur. 1521, zm. 1543] pierwszy syn Hurrem i Sulejmana. Był największym rywalem Mustafy. Jego zabicie zleciła Mahidevran. 
  • Sułtanka Mihrimah - [ur.1522, zm.1578] pierwsza córka Sulejmana i Hurrem. Była zabrdzo podobna do matki- sprytna i inteligentna. Wydana za mąż za Rustema Paszę.
  • Książę Selim - [ur.1524, zm. 1574] drugi syn Sulejmana i Roksolany. Sułtan Selim II Opój. Jego żoną była Sułtanka Nurbanu. Podobno najgorszy z rodzeństwa.
  • Książę Bayezid - [ur.1525, zm. 1561] trzeci syn Sułtana i Hurrem. Walczył o tron z bratem Selimiem. Był waleczny i miał ognisty charakter.
  • Książę Cihangir - [ur.1531, zm. 1553] czwarty syn Hurrem i Sulejmana. Od urodzenia miał problemy ze zdrowiem, okazało się, że kości na jego placach nachodzą na siebie, w wyniku czego do końca życia miał garba. Najmądrzejszy z rodzeństwa. Zakochał się w Huricihan, jednak ona nie odwzajemniła uczuć, została żoną Bayezida.

Rządy w Imperium Osmańskim

Uid 4d460b397fd0d50f0a3cf4d5a4481ac11413966745880 width 633 play 0 pos 3 gs 0

Sułtan Sulejman jest uznany za wspaniałego i największego z Tureckich Sułtanów. Za jego panowania Turcja ( Imperium Osmańskie) osiągnęła szczyt swojej potęgi gospodarczej politycznej i terytorialnej. Sułtan obywał liczne wyprawy wojenne, na Rodos (odcinek 20), Budapeszt a nawet Wiedeń( Ponowne zajęcie Węgier i oblężenie Wiednia (odcinek 79) . Udało mu się zająć Węgry i zagrozić Świętemu Cesarstwu oraz Italii. Jego rządy cechowała sprawiedliwość i mądre prawodawstwo. Mianował Ibrahima - syna Rybaka Manolisa z Pargi swoim Szambelanem a następnie Wielkim Wezyrem państwa Osmańskiego (odcinek 23) i naczelnym dowódcą wojsk Osmańskich. Było to niezwykle niespotykane z racji iż Ibrahim był konwertytą (Przeszedł na Islam z Chrześcijaństwa).

Rodzina Osmańska za czasów Sulejmana

Po śmierci Sułtana Selima i Groźnego, władze objął jego syn - Sulejman. Jego matką była Sułtanka Ayse Hafsa, która sprawowała władze nad Haremem. Oprócz tego Sułtanka Matka miała cztery córki: Sułtankę Hatice, Sułtankę Sah, Sułtankę Fatmę (te dwie pojawią się w serialu dopiero w trzecim i w czwartym sezonie) i Sułtankę Beyhan. Są to siostry Sulejmana. On sam posiadał wymienione wyżej żony i dzieci. Oprócz tego Beyhan miała swoje potomstwo z Feratem Paszą, który został stracony, opiekowała się także po śmierci rodziców Huricihan i Osmanem (dziećmi Hatice). Miał również pięcioro synów: Mustafę, Mehmeda, Selima, Bayezida i Cihangira oraz córkę Mihrimah. W wyniku intryg sułtanki Hurrem odrzucał miłość do Mustafy, w końcu nawet go zabił. Po śmierci Hurrem przyczynił się również do śmierci Bayezida. Najbardziej kochał zaś prawdopodobnie sułtankę Mihrimah. Zbytnio faworyzował Mehmeda, na jego korzyść odebrał Mustafie władzę w prowincji koronnej, Manisie.

Ciekawostki

  • gdyby nie kazał zabić Księcia Mustafy to książę mógłby zostać jednym po nim z lepszych Sułtanów
  • jego ukochaną faworytą a później żoną była Sułtanka Hurrem
  • gdy urodził się Książę Mustafa faworyzował go, ale gdy Książę Mehmed zaczął dorastać to całą faworyzacje przelał na niego, a po jego śmierci mimo iż do Manisy pojechał Książę Selim to sprzyjał Księciu Mustafie.
  • w mimo iż w historii miał córki Sułtankę Fatmę Nur i Sułtankę Raziye to żadnej nie faworyzował tak jak Sułtankę Mihrimah
  • w historii miał przed Sułtanką Hurrem i Sułtanką Mahidevran, Gulfem Hatun jeszcze jedną faworytę Fülane Hatun, która urodziła mu Księcia Mahmuda i Sułtanę Fatmę Nur
  • gdyby zagłębić się w jego życiu rodzinnym to miał więcej faworyt i dzieci w historii
  • miał mieć nienazwaną córkę z Sułtanką Hurrem (prawdopodobnie Sułtankę Ayşe) i syna Księcia Orhana (ur. 1554 r- zm.1562 r) z nienazwaną faworytą