FANDOM

Sułtan Sulejman
Halit Ergenc as Sultan Suleyman
Przynależność Dynastia Osmanów
Data i miejsce urodzenia 6 listopad 1494 r.
Tabzon
Data i miejsce śmierci 7 wrzesień 1566 r.
Szigetvár, Węgry
Okres panowania 30 wrzesień 1520 — 7 wrzesień 1566
Ojciec Sułtan Selim I
Matka Sułtanka Ayşe Hafsa
Żony, faworyty Sułtanka Hürrem (prawowita żona)
Sułtanka Mahidevran
Gülfem Hatun
Nazenin Hatun
Sadıka Hatun
Gulnihal Hatun
Księżniczka Izabela Fortuna
Ayşe Hatun
Firuze Hatun
Dzieci

Książę Murad
Książę Mustafa
Książę Mehmed
Sułtanka Mihrimah
Sułtan Selim II
Książę Bayezid
Książę Cihangir
Sułtanka Raziye

Religia Islam
Aktor Halit Ergenç

Sułtan Sulejman (Wspaniały) (ur. 1494, zm. 1566) - 10. Sułtan Imperium Osmańskiego. Syn Sułtanki Hafsy i Sułtana Selima. Za jego panowania państwo Osmańskiego osiągnęło szczyt swojej potęgi.

Historia

Dzieciństwo

Nie są znane fakty z dzieciństwa sułtana Sulejmana. Wiadomo, że urodził się jako syn sułtana Selima I Groźnego i sułtanki Ayse Hafsy. Dzieciństwo spędził prawdopodobnie w pałacy Topkapi, aż do momentu, kiedy nie stał się gubernatorem Manisy - prowincji koronnej.

Przyjaźń z Ibrahimem

Książę Sulejman prawdopodobnie był już w Manisie, kiedy poznał pochodzącego z Pargi Ibrahima. Obaj mężczyźni szybko stali się bliskimi przyjaciółmi. Ibrahim został sokolnikiem księcia Sulejmana. Książę i Ibrahim często wymykali się z pałacu w Manisie i rozmawiali między innymi o polityce.

Zatruty kaftan

W pewnym momencie, gdy książę Sulejman był gubernatorem Manisy jego ojciec, sułtan Selim I Groźny próbował go zabić. Przysłał mu w prezencie zatruty kaftan. Wszystkiego domyśliła się jednak wcześniej jego matka, Ayse Hafsa i uratowała syna

Związek z Gulfem

Pierwszą ukochaną sułtana Sulejmana była Gulfem Hatun. Kobieta dała mu syna, Murada, ten jednak szybko zmarł. Z tego powodu związek Gulfem i Sulejmana rozpadł się. Mimo to książę nadal lubił Gulfem i ją szanował.

Związek z Mahidevran

Niebawem do alkowy Sulejmana trafiła Mahidevran. Sulejman szybko się w niej zakochał. Mahidevran dała mu jednego syna - księcia Mustafę. Sulejman postanowił także zrobić piękny pierścień dla ukochanej, który ostatecznie podarował jednak później swojej przyszłej ukochanej - Hurrem.

Śmierć ojca

W czasie, gdy Sulejman zarządzał Manisą w 1520 r. umarł jego ojciec, Selim I Groźny. Sulejman stał się wówczas sułtanem. Szybko wyruszył do Stambułu, gdzie zasiadł na tronie. Niebawem przybyli tam też Mahidevran oraz mały Mustafa. Nowy sułtan pozostawił wielkiego wezyra na stanowisku, Ibrahima zaś mianował swoim szambelanem.

Początki rządów

Sułtan Sulejman zamierzał być wielkim władcą. Był aktywny dla Imperium Osmańskiego już na początku swoich rządów. Gdy jedna z nałożnic, Aleksandra odważyła się go zawołać, Sulejman zakochał się w niej. Niebawem z inicjatywy Ibrahima Aleksandra trafiła do alkowy, z którą sułtan spędził nawet czwartkową noc(zgodnie z zasadami czwartkową noc sułtan spędzał z żoną) i nadał jej imię Hurrem,Na początku rządów Sulejmana Mahidevran zaszła z nim w drugą ciążę, szybko ją jednak straciła. Obwiniła za to Hurrem i ją dotkliwie pobiła, w wyniku czego Sulejman zdecydował się ją wygnać, zmienił jednak zdanie ze względu na Mustafę. Nie wygnał również ani nie zabił Mahidevran, gdy ta próbowała otruć Hurrem, lecz całkowicie odsunął ją od swoich łask. Wówczas ukochaną sułtana stała się Hurrem. Hurrem szybko dała sułtanowi nowe dzieci - najpierw księcia Mehmeda, później sułtankę Mihrimah. Niebawem Sulejman wygnał Hurrem do Starego Pałacu za morderstwo swojej faworyty(którego nie dokonała ona,ale oskarżono ją o to), cała prawda szybko się jednak wydała i Sulejman zdecydował, że Hurrem wraca do jego łask. Później Hurrem dała mu jeszcze dwóch książąt - Selima i Bayezida. Sulejman zlecił też malarzowi Leonowi(dawnemu ukochanemu Hurrem, o tym Sulejman jednak nie wiedział) namalowanie jego wspólnego portretu z Hurrem.

Na początku swoich rządów Sulejman wyjeżdżał na liczne wojny. Wyprawił się między innymi na Węgry, gdzie zabił ukochanego Victorii, w wyniku czego ta później przyjechała do Topkapi i próbowała zabić Sulejmana. Podbił też grecką wyspę Kretę. Podczas tej wyprawy Ibrahim uratował mu życie samemu raniąc się nożem.

W początkowym okresie swoich rządów sułtan Sulejman po odejściu Piri Mehmeta Paszy mianował swoim wielkim wezyrem Ibrahima Paszę, a także gdy dowiedział się o jego miłości do jego siostry Hatice, zgodził się na ślub Ibrahima i Hatice oraz podarował świeżo upieczonemu małżeństwu pałac.

Sulejman na początku rządów skazał też na śmierć kilku zdrajców m.in: Ahmeda Paszę oraz Ferhata Paszę(Ferhat Pasza dopuścił się tego samego po raz drugi, za pierwszym razem Sulejman darował mu życie ze względu na swoją siostrę, Beyhan), a także przywódcę buntu janczarów. Jedną z jego faworyt w alkowie stała się też Sadika Hatun, która próbowała go zabić. Gdy prawda się wydała sułtan kazał ją zabić.

Dalsze rządy

Po śmierci malarza Leona, Sulejman wyruszył na kolejną wojnę. Po powrocie z niej zakochał się w księżniczce Kastylii Izabeli Fortunie, której starał się dogodzić. Jedyne czego nie chciał zrobić wobec niej to jej wyzwolić. Związek ten był jednak chwilowi, który przeminął, albowiem Sulejman prawdziwie kochał tylko Hurrem. Niebawem zdecydował się wyzwolić Hurrem. Jako, że ta była już wolną kobietą ze względów religijnych nie mogła uprawiać z Sulejmanem seksu bez ślubu. Jak Hurrem odmówiła sułtan wygnął ją do pałacyku myśliwskiego. Przyjechał do niej do ze względu na chorą sułtankę Mihrimah. Gdy Hurrem została zaatakowana sułtan nie tylko zdecydował, że ona wróci do pałacu, ale i wziął z nią ślub. W ten sposób Sulejman złamał wieloletnią tradycję Osmanów. Po ślubie Sulejman sprawdził wierność swojej żony podając jej środek nasenny, albowiem usłyszał, że jego żona próbowała otruć Mustafę, w co nie uwierzył. Hurrem pijąc środek nasenny myślała, że to trucizna. Niebawem urodził mu się kolejny syn, którego matką była Hurrem - książę Cihangir.

Choroba Cihangira

Szybko okazało się, że książę Cihangir jest chory i konieczne stało się, by leczył go Yasef Efendi - wybitny medyk. Sulejman niechętnie posłał syna na bolesną terapię.

Śmierć matki

Niebawem do sułtana Sulejmana przyszła jego matka, która chciała wyjawić mu prawdę o tym, że Ibrahim Pasza zdradza sułtankę Hatice z Nigar Kalfą. Ayse Hafsa nie zdążyła jednak wyjawić synowi prawdy, albowiem szok spowodował jej paraliż, w wyniku którego po pewnym czasie umarła. Przed śmiercią Sulejman podarował matce kamień, który dostał od kobiety, którą uratował od okrutnego męża.

Wysłanie Mustafy do prowincji

Sulejman niebawem zdecydował się wysłać swojego najstarszego syna do prowincji koronnej - Manisy.

Związek z Firuze

Po pewnym czasie do haremu sułtana Sulejmana trafiła Firuze Hatun - kolejna faworyta, z którą chwilowo związał się sułtan Sulejman. W czasie tego związku wyjechał również na długą wyprawę wojenną. Kiedy księciu Mustafie urodził się również syn Sulejman wraz z Hurrem pojechał do Manisy nadać imię swojemu wnukowi. Po powrocie dowiedział się, że Firuze pochodzi z perskiej dynastii Safawidów i wygnał ją z pałacu.

Śmierć Ibrahima Paszy

Niebawem sułan Sulejman zauważył rosnącą pychę Ibrahima Paszy, którego w końcu zdecydował się zabić, do czego przyczyniła się sułtanka Hurrem. Wówczas mianował kilku nowych wielkich wezyrów(oczywiście po kolei), sułtankę Hatice wydał zaś za Husreva Paszę. Gdy porwano Hurrem Sulejman wszelkimi sposobami próbował ją odnaleźć. Mimo to to nie on ostatecznie odnalazł swoją żonę. W trakcie porwania Hurrem stracił także syna Mehmeda, który umarł na ospę zarażony na zlecenie sułtanki Mahidevran. Jeszcze przed porwaniem Hurrem Sulejman wysłał także swoich dwóch synów do prowincji.

Kolejne lata

Po śmierci Mehmeda Sulejman wysłał Mustafę do Amasyi, Selima do Manisy, a Bayezida do jeszcze innej prowincji. Często wściekał się też na swojego najstarszego syna Mustafę. Wściekł się też na Selima, jak zastał go pijanego w Manisie. Sulejman odkrył też, że sułtanka Hurrem założyła podsłuch Rady Divanu i wygnał ją, z czasem pozwolił jej jednak wrócić. Ich miłość tymczasowo przygasła. Z czasem jednak się odbudowała. Jako, że Sulejman był coraz starszy zaczął być podatny na chorobę, jaką okazała się podagra. W czasie choroby opiekowali się nim medycy i Hurrem.

W międzyczasie sułtan Sulejman miał jeszcze jedną faworytę - Nazenin Hatun, która urodziła mu córkę - sułtankę Raziye. Władca stracił Nazenin w wyniku intrygi Hurrem.

Śmierć Mustafy

Niebawem w ręce sułtana wpadł list od szacha Tahmaspa(wroga), który był odpowiedzią na ,,propozycję współpracy od księcia Mustafy". W rzeczywistości tę propozycję współpracy napisała sułtanka Hurrem oraz Rustem Pasza, a Mihrimah wykradła pieczęć Mustafy. W wyniku tego sułtan Sulejman skazał własnego syna, Mustafę na śmierć. Mustafa został stracony na jego oczach. Przez kolejny czas sułtan długo nie wrócił do Stambułu, w końcu jednak wrócił.

Choroba Hurrem

Po pewnym czasie sułtan Sulejman zdecydował się odnowić swoją miłość w stosunku do Hurrem, co sułtance bardzo się spodobało. Od razu dowiedział się też o jej śmiertelnej chorobie. Wówczas wezwał wielu medyków, żaden z nich jednak nie zdołał uratować umierającej sułtanki.

Po śmierci żony

Po śmierci sułtanki Hurrem, Sulejman popadł w rozpacz. Zabronił w haremie między innymi głośnych rozmów czy używania złota. Na prośbę Hurrem, cierpiącym sułtanem zaopiekowała się jego dawna ukochana jeszcze z czasów, gdy Sulejman był księciem - Gulfem Hatun. Z czasem sułtan przyczynił się również do śmierci swojego kolejnego syna - Bayezida. Wówczas do akcji przystąpiła Gulfem. Była wściekła na Sulejmana, że zabił tyle niewinnych osób, więc spróbowała go zabić, w wyniku czego zginęła.

Wyprawa na Szigetvar i śmierć

Z czasem dawna choroba Sulejmana, podagra znów do niego powróciła. Mimo choroby Sulejman zdecydował się znów wyjechać na wojnę. Tym razem ruszył na węgierską twierdzę Szigetvar. W czasie oblężenia Sulejman umarł.

Faworyty i matki dzieci Sulejmana

W tradycji Osmańskiej Sułtan miał swój harem tzn. dom w którym mieszkało wiele kobiet służących Sułtanowi, którym rządziła Sułtanka Matka (Valide Sultan). Życie rodzinne Sułtana miało być nastawione na dobro państwa, miłosne zawirowania nie miały większego znaczenia. Sułtan miał płodzić potomków którzy przedłużą Osmańską dynastię. 

  1. Pierwszą żoną była kobieta imieniem Fülane. Miała ona syna Mahmuda i córkę Fatmę Nur. Według Jerzego Łątki dożyła 1550 roku. 
  2. Drugą żoną była Gülfem Hatun, żona Sulejmana, która dała mu syna Księcia Murada. Ten jednak zmarł najprawdopodobniej na czarną ospę. Gülfem do końca życia była za niego w żałobie. Umarła w Konstantynopolu w 1562 roku. 
  3. Trzecią, i zarazem ważną żoną była Mahidevran, matka serialowego księcia Mustafy, którego zgładził sam Suleyman, przez intrygi Roksolany. Historycznie miała też piękną córkę Raziye oraz syna Ahmeda (w serialu matką sułtanki Raziye była Nazenin) 
  4. Ostatnią była Hurrem.  W serialu urodziła piątkę dzieci: Księcia Mehmeda, Selima, Bayezida, Cihangira oraz Sułtankę Mihrimah. Historycznie miała też syna Abdullacha. To Aleksandrę kochał najbardziej, nadał jej imię Hurrem co oznaczało "radosna, niosąca radość". Poślubił ją w 1530 r. 

Nałożnice Sulejmana:

  • Maria (Gulnihal Hatun) - przyjaciółka Hurrem. Była wściekła na Gulfem za noc spędzoną z sułtanem, więc podała jej zatrute futro. Gulsah dźgnęła ją nożem, ale przeżyła. Następnie wydano ją za mąż;
  • Firuze - szpieg Perski. Miała uznanie całej rodziny, prócz Hurrem. Zatańczyła dla Sułtana, ten wybrał ją do alkowy. Ukrywała się przed Hurrem, jednak ta ją odkryła i postanowiła zabić. Potem dowidziano się, że jest szpiegiem. Sułtan oszczędził ją, ale wygnał z pałacu.
  • Victoria (Sadyka) - do pałacu przysłał ją Ludwik Jagiellończyk, próbowała zabić Sulejmana w pałacu Hatice. Nasuh Efendi podkochiwał się w niej, następnie kazano mu ją zabić. Utopił ją w Besforze.
  • Księżniczka Izabela Fortuna - hiszpańska księżniczka porwana przez tureckich piratów. Na początku nienawidziła Sulejmana, ale potem zaczęła się do niego zbliżać. Hurrem chciała ją zabić przez ukąszenie węża, sułtan wyssał jad. Sułtance udało się ją jednak utopić.
  • Valeria (Nazenin Hatun) - przybyła do pałacu z Nurbanu, jako jej służąca. Nie wyjechała do Manisy z księciem Selimem, zamiast niej pojechała przyszła żona księcia. Więc Hurrem wybrała ją do alkowy dla sułtana. Valeria zaszła jednak w ciążę. Kiedy ta urodziła córkę - Raziye - Sułtanka kazała Nurbanu ją zabić. Zrzuciła ona Nazenin z balkonu.

Dzieci Sułtana Sulejmana

Pierworodnym synem Sułtana był Mustafa, było to dziecko Mahidevran. Urodziła mu się także córka -  Raziye - ze związku z wenecką nałożnicą Valerią.

Wszyscy inni potomkowie Sułtana zrodzili się ze związku z Hürrem, a byli to:

  • Książę Mehmet[ur. 1521, zm. 1543] pierwszy syn Hurrem i Sulejmana. Był największym rywalem Mustafy. Jego zabicie zleciła Mahidevran. 
  • Sułtanka Mihrimah - [ur.1522, zm.1578] pierwsza córka Sulejmana i Hurrem. Była zabrdzo podobna do matki- sprytna i inteligentna. Wydana za mąż za Rustema Paszę.
  • Książę Selim - [ur.1524, zm. 1574] drugi syn Sulejmana i Roksolany. Sułtan Selim II Opój. Jego żoną była Sułtanka Nurbanu. Podobno najgorszy z rodzeństwa.
  • Książę Bayezid - [ur.1525, zm. 1561] trzeci syn Sułtana i Hurrem. Walczył o tron z bratem Selimiem. Był waleczny i miał ognisty charakter.
  • Książę Cihangir - [ur.1531, zm. 1553] czwarty syn Hurrem i Sulejmana. Od urodzenia miał problemy ze zdrowiem, okazało się, że kości na jego placach nachodzą na siebie, w wyniku czego do końca życia miał garba. Najmądrzejszy z rodzeństwa. Zakochał się w Huricihan, jednak ona nie odwzajemniła uczuć, została żoną Bayezida.

Rządy w Imperium Osmańskim

Uid 4d460b397fd0d50f0a3cf4d5a4481ac11413966745880 width 633 play 0 pos 3 gs 0

Sułtan Sulejman jest uznany za wspaniałego i największego z Tureckich Sułtanów. Za jego panowania Turcja ( Imperium Osmańskie) osiągnęła szczyt swojej potęgi gospodarczej politycznej i terytorialnej. Sułtan obywał liczne wyprawy wojenne, na Rodos (odcinek 20), Budapeszt a nawet Wiedeń( Ponowne zajęcie Węgier i oblężenie Wiednia (odcinek 79) . Udało mu się zająć Węgry i zagrozić Świętemu Cesarstwu oraz Italii. Jego rządy cechowała sprawiedliwość i mądre prawodawstwo. Mianował Ibrahima - syna Rybaka Manolisa z Pargi swoim Szambelanem a następnie Wielkim Wezyrem państwa Osmańskiego (odcinek 23) i naczelnym dowódcą wojsk Osmańskich. Było to niezwykle niespotykane z racji iż Ibrahim był konwertytą (Przeszedł na Islam z Chrześcijaństwa).

Rodzina Osmańska za czasów Sulejmana

Po śmierci Sułtana Selima i Groźnego, władze objął jego syn - Sulejman. Jego matką była Sułtanka Ayse Hafsa, która sprawowała władze nad Haremem. Oprócz tego Sułtanka Matka miała cztery córki: Sułtankę Hatice, Sułtankę Sah, Sułtankę Fatmę (te dwie pojawią się w serialu dopiero w trzecim i w czwartym sezonie) i Sułtankę Beyhan. Są to siostry Sulejmana. On sam posiadał wymienione wyżej żony i dzieci. Oprócz tego Beyhan miała swoje potomstwo z Feratem Paszą, który został stracony, opiekowała się także po śmierci rodziców Huricihan i Osmanem (dziećmi Hatice). Miał również pięcioro synów: Mustafę, Mehmeda, Selima, Bayezida i Cihangira oraz córkę Mihrimah. W wyniku intryg sułtanki Hurrem odrzucał miłość do Mustafy, w końcu nawet go zabił. Po śmierci Hurrem przyczynił się również do śmierci Bayezida. Najbardziej kochał zaś prawdopodobnie sułtankę Mihrimah. Zbytnio faworyzował Mehmeda, na jego korzyść odebrał Mustafie władzę w prowincji koronnej, Manisie.

Ciekawostki

  • gdyby nie kazał zabić Księcia Mustafy to książę mógłby zostać jednym po nim z lepszych Sułtanów
  • jego ukochaną faworytą a później żoną była Sułtanka Hurrem
  • gdy urodził się Książę Mustafa faworyzował go, ale gdy Książę Mehmed zaczął dorastać to całą faworyzacje przelał na niego, a po jego śmierci mimo iż do Manisy pojechał Książę Selim to sprzyjał Księciu Mustafie.
  • w mimo iż w historii miał córki Sułtankę Fatmę Nur i Sułtankę Raziye to żadnej nie faworyzował tak jak Sułtankę Mihrimah
  • w historii miał przed Sułtanką Hurrem i Sułtanką Mahidevran, Gulfem Hatun jeszcze jedną faworytę Fülane Hatun, która urodziła mu Księcia Mahmuda i Sułtankę Fatmę Nur
  • gdyby zagłębić się w jego życiu rodzinnym to miał więcej faworyt i dzieci w historii
  • miał mieć nienazwaną córkę z Sułtanką Hurrem (prawdopodobnie Sułtankę Ayşe) i syna Księcia Orhana (ur. 1554 r- zm.1562 r) z nienazwaną faworytą