FANDOM

Sułtanka Şah Huban — sułtanka, siostra Sułtana Sulejmana,która występowała w sezonie 3 serialu. Zamieszkiwała pałac swej siostry Hatice, podczas jej nieobecności.  
Huban sah

Historia

Początki

Sułtanka Sah Huban urodziła się jako córka sułtana Selima I Groźnego oraz sułtanki Ayse Hafsy w Manisie. Gdy dorosła została wydana za mąż, za Luftiego Paszę, mimo iż go nie kochała.

Śmierć matki

Sah Huban przybyła do Konstantynopola specjalnie na pogrzeb swojej matki, sułtanki Ayse Hafsy.

Przybycie do stolicy

Sułtanka Sah Huban przybyła do Konstantynopola na zaproszenie swojej siostry, sułtanki Hatice. Oficjalnie przybyła z powodu religijnego święta ramadanu. Hatice liczyła, że Sah wesprze ją w walce z Hurrem. Początkowo Sah była bezstronna, na tyle na ile było to możliwe, starała się nie drażnić niepotrzebnie Hurrem. Oskarżała siostrę Hatice, jak i sułtankę Mahidevran o głupotę i brak rozsądku, przez co Hurrem doszła do władzy. Sah zmieniła jednak zdanie i postanowiła oficjalnie zniszczyć Hurrem po śmierci Ibrahima Paszy i cierpieniach, jakie z tego powodu poniosła jej siostra Hatice.

Intrygowanie

 Zaskarbiła sobie przyjaźń Nigar Hatun. Porwała Bayezyda i Cihangira, by dać lekcję Hurrem. Sułtanka Sah była bardzo niezależna — intrygowała na własną rękę i nie ufała nikomu, nawet własnej siostrze, którą uważała za niestabilną emocjonalnie. Od początku nie lubiła Hurrem, jednak dyplomatycznie unikała otwartej konfrontacji. Często potępiała Hatice za jej plecami i obmawiała ją. Sah od początku starała się wkraść w łaski Sułtana i zająć pozycję Hatice, jej największym sukcesem było doprowadzanie do stanowiska Wielkiego Wezyra swojego męża.  

Rozwód i upadek znaczenia

Konflikt w rodzinie sułtanki tlił się od dawna, jednak bezczelne zachowanie Lufftiego Paszy doprowadziło do jawnego konfliktu między nim a żoną. Sułtanka Sah nie kochała męża i nie wypełniała małżeńskich obowiązków, również jawnie go krytykowała i poniżała.

Po poważnej kłótni i przepychance, po tym gdy Luffti Pasza nadużył swej władzy jako Wezyr i nie przestrzegał tradycji oraz upokorzył żonę, Sułtanka Sah zdecydowała o rozwodzie z nim. Po wypowiedzeniu słów rozwodowych i wizji utraty pozycji Luffti Pasza rzucił się na żonę i doszło do bójki, po tym incydencie Sułtan Sulejman zdymisjonował i wygnał Lufftiego Paszę.

Konflikt z Mihrimah i wyjazd

Mimo zniknięcia Hurrem Sah szybko wpadła w konflikt z siostrzenicą Mihrimah, która zawsze stała murem za matką. Wyjechała przez szantaż córki Sulejmana, która powiedziała, że powie o wszystkich jej intrygach sułtanowi. Sah poddała się i odjechała z córką, na zawsze opuszczając stolicę. Jej dalsze losy pozostają nieznane.  

Etymologia imienia

Şah oznacza królową, natomiast Huban pracowitą. Jej imię można tłumaczyć jako pracowita królowa.

Ciekawostki

  • Sułtanka w rzeczywistości nie była córką Sułtanki Hafsy, ale Ayse Hatun, nałożnicy Selima I
  • Historycznie doczekała się dwóch córek: Esmahan oraz Neslihan, 
  • Utrzymywała pozytywne stosunki z sułtanką Hurrem, 
  • Nazywana była Księżną Manisy, 
  • Z wyglądu miała być podobna do sułtana Sulejmana,
  • Była ulubioną córką swego ojca.