FANDOM

     Sułtanka Şah Huban — sułtanka, siostra Sułtana Sulejmana która występowała w sezonie 3 serialu. Zamieszkiwała pałac swej siostry Sułtanki Hatice, podczas jej nieobecności.  

  Şah stopniowo budowała swoją pozycję w haremie i w stolicy, szczytem wpływów rodziny był okres w którym mąż Şah Huban niejaki Lufti Pasza został Wielkim Wezyrem Państwa Osmańskiego.  

Sah huban
Huban sah

Historia

Początki

Sułtanka Sah Huban urodziła się jako córka sułtana Selima I Groźnego oraz sułtanki Ayse Hafsy w Manisie. Gdy dorosła została wydana za mąż, za Luftiego Paszę, mimo iż go nie kochała.

Śmierć matki

Sah Huban przybyła do Konstantynopola specjalnie na pogrzeb swojej matki, sułtanki Ayse Hafsy.

Przybycie do stolicy

Sułtanka Sah Huban przybyła do Konstantynopola na zaproszenie swojej siostry, sułtanki Hatice. Oficjalnie przybyła z powodu religijnego święta ramadanu. Hatice liczyła, że Sah wesprze ją w walce z Hurrem. Początkowo Sah była bezstronna, na tyle na ile było to możliwe, starała się nie drażnić niepotrzebnie Hurrem. Oskarżała siostrę Hatice jak i sułtankę Mahidevran o głupotę i brak rozsądku przez co Hurrem doszła do władzy. Sah zmieniła jednak zdanie i postanowiła oficjalnie zniszczyć Hurrem po śmierci Ibrahima Paszy i cierpieniach jakie z tego tytułu poniosła jej siostra Hatice.

Intrygowanie

 Zaskarbiła sobie przyjaźń Nigar Hatun. W 177  odcinku porwała Bayezyda i Cihangira, by dać lekcję z Hurrem. Sułtanka Sah była bardzo niezależna - intrygowała na własną rękę i nie ufała nikomu, nawet własnej siostrze  którą uważała za niestabilną emocjonalnie. Od początku nie lubiła Hurrem jednak dyplomatycznie unikała otwartej konfrontacji. Często potępiała Hatice za jej plecami i obmawiała ją. Sah od początku starała się wkraść w łaski Sułtana i zająć pozycję Hatice, jej największym sukcesem było doprowadzanie do stanowiska Wielkiego Wezyra swojego męża.  

Rozwód i upadek znaczenia

Konflikt w rodzinie sułtanki tlił się od dawna, jednak bezczelne zachowanie Lufftiego Paszy doprowadziło do jawnego konfliktu miedzy nim a żoną. Sułtanka Sah również nie dość że nie kochała męża i nie wypełniała małżeńskich obowiązków, również jawnie go krytykowała i poniżała.

Po poważnej kłótni i przepychance, po tym gdy Luffti Pasza nadużył swej władzy jako Wezyr i nie przestrzegał tradycji oraz upokorzył żonę, Sułtanka Sah zdecydowała o rozwodzie z nim. Po wypowiedzeniu słów rozwodowych i wizji utraty pozycji Luffti Pasza rzucił się na żonę i doszło do bójki, po tym incydencie Sułtan Sulejman zdymisjonował i wygnał Lufftiego Paszę.

Horrible Argue of Sah Huban and Lutfi Pasha

Konflikt z Mihrimah i wyjazd

Mimo zniknięcia Hurrem Sah szybko wpadła w konflikt z siostrzenicą Mihrimah, która zawsze stała murem za matką. Wyjechała przez szantaż córki Sulejmana, która powiedziała, że powie o wszystkich jej intrygach sułtanowi, albo sułtanka wróci z powrotem do domu. Sah poddała się i odjechała z córką, na zawsze opuszczając stolicę.  

Dalsze losy

Dalsze lost sułtanki Sah Huban pozostają nieznane. Prawdopodobnie oddała się służbie Bogu.

Ciekawostki

  • Sułtanka w rzeczywistości nie była córką Sułtanki Hafsy, ale Ayse Hatun, nałożnicy Selima I
  • możliwe że w historii miała dwie córki: Sułtankę Esmahan i Sułtankę Neslihan 
  • nazywana była księżną Manisy (miasta w którym się urodziła) 
  • była bardzo szanowana przez Sułtankę Hafsę 
  • w historii była ukochaną córką Sułtana Selima I ponieważ była najmłodszą jego córką (mogła mieć taki sam charakter jak Sułtan Selim I) 
  • historycznie lubiła Sułtankę Hurrem 
Sah

Sułtanka Sah