FANDOM

Sułtanka Ayşe Hafsa
Aysehafsa
Tytuł Sułtanka Matka
Data Urodzenia grudzień 1479
Data śmierci marzec 1534
Przynależność Dynastia Girajów
Dynastia Osmanów (przez małżeństwo)
Ojciec Meñli I Giray
Rodzeństwo Sahib I Giray
Mąż Sułtan Selim I
Dzieci Sułtan Sulejman
Sułtanka Hatice
Sułtanka Sah
Sułtanka Beyhan
Sułtanka Fatma
Religia Islam
Aktorka Nebahat Çehre

Ayşe Hafsa Sultan — pochodząca z dynastii Girajów, żona Selima I Groźnego, matka sułtana Sulejmana Wspaniałego, Sułtanki Hatice, Sułtanki Sah, Sułtanki Beyhan oraz Sułtanki Fatmy. Najważniejsza kobieta haremu, aż do śmierci, za panowania Sulejmana, nazywana Valide Sultan, czyli Sułtanka Matka. Wywierała duży wpływ na sułtana. To ona wpadła na pomysł, aby Mustafa ożenił się z Aybige Hatun. Podobnie jak jej córki miała konflikt z Sułtanką Hurrem.

Charakter                           

Miała silną osobowość i wielkie ambicje, była zdeterminowana i nieugięta w dążeniu do wyznaczonych sobie celów, z których dostęp do władzy stał na pierwszym miejscu.

Validegenç

Młoda Ayse Hafsa

Historia

Przed rządami Sulejmana

Ayse Hafsa pochodziła z rządzącej Krymem dynastii Girayów. Została matką dzieci sułtana Selima I Groźnego, nigdy nie była jednak niewolnicą. Urodziła Selimowi syna, Sulejmana oraz sułtanki Sah, Hatice, Beyhan i Fatmę. W pewnym momencie, gdy Selim Groźny wysłał do Sulejmana zatruty kaftan kobieta zaczęła coś podejrzewać. Udało jej się uratować syna w ostatniej chwili.

Valide Sultan

Ayse Hafsa dowiedziała się o śmierci Selima od Afife Hatun. Wiadomość tę przyjęła z ulgą. Gdy na tron zasiadł jej syn została pierwszą w historii Valide Sultan.

Przybycie Hurrem

Niebawem do haremu sułtana sprowadzoną ruską niewolnicę, Aleksandrę. Widząc, jak kobieta się buntuje Sultanka Valide dała jej reprymendę. Na niedługo Aleksandra przestała się buntować i została faworytą sułtana Sulejmana, Sułtan był gotów nawet spędzić noc czwartkową(którą wedle tradycji powinien spędzić z Mahidevran). Nie podobało się to Ayse Hafsie. Wspierała Mahidevran w dążeniu do alkowy. Gdy sułtan pojechał na wojnę, kobieta chciała wydać Hurrem za mąż i odsunąć ją od sułtana. Nie doszło to jednak do skutku, albowiem okazało się, że Hurrem jest w ciąży. Po porodzie sułtanka zabierała ciągle Hurrem syna, Mehmeda.

Próba wydania Hatice za mąż

Niebawem Ayse Hafsa próbowała wydać za mąż swoją córkę - wcześnie owdowiałą po Iskenderze Beyu Hatice za Mahmeda Celebiego. Hatice popadła wówczas w depresję, bo kochała Ibrahima Paszę. Gdy sułtanka poznała prawdę wściekła się na córkę i nie pozwoliła na jej małżeństwo z Ibrahimem, mimo wszystko sułtan wydał zgodę i Hatice pobrała się z Ibrahimem. Niebawem Ayse Hafsa zaakceptowała decyzję swoich dzieci.

Dalsze relacje z Hurrem

Po tym, jak Hurrem urodziła Mihrimah relacja Sułtanki Valide i Hurrem uległy nieco poprawie. Gdy jednak myślała, że Hurrem zamordowała faworytę sułtana zabrała ją dzieci i poparła jej wygnanie do Starego Pałacu. Niewinność Hurrem wyszła jednak na jaw i ona wróciła. Wtedy relacje sułtanki Valide i Hurrem uległy nieco poprawie. Pogorszyły się jednak w drugim sezonie.
802666514f830b0fcd2e1a672eb5fa5c

Poznanie prawdy o Leonie

Niebawem sułtanka Valide dowiedziała się o dawnym związku Hurrem i nieżywego już Leona. Sułtan akurat był na wojnie, sułtanka więc kazała Hurrem odjechać. Hurrem jednak zdobyła zeszyt, który miała Valide i go spaliła. Gdy Ayse Hafsa dowiedziała się zapadła na zawal serca, przeżyła jednak.

Dalszy konflikt z Hurrem

Niebawem Hurrem została wyzwolona przez Sulejmana, a później na chwilę wygnana. Gdy sułtanka Mihrimah zachorowała sułtan spędził noc u Hurrem. Sułtanka Valide wiedziała, że Hurrem chce, by sułtan ją poślubił. Nie chcąc do tego dopuścić Valide wezwała Hurrem do pałacu, a po drodze zastawiła na nią pułapkę. Chciała ją zabić, co jednak się nie udało. Później sułtan poślubił Hurrem. Gdy ta kazała sobie zrobić koronę większą niż jej korona Ayse powiedziała Sulejmanowi o związku Hurrem i Leona, w co ten nie uwierzył.

Choroba sułtana

Gdy sułtan Sulejman zachorował sułtanka Mahidevran miała nadzieję, że Sulejman umrze, a ona zostanie sułtanką Valide. Podsłuchała to Ayse Hafsa i w obawie o życie dzieci Hurrem wsparła kobietę. Kazała wywieźć dzieci z pałacu. Gdy sułtan wyzdrowiał wszystko wróciło do normy,

Wygnanie Daye

Gdy jedna z niewolnic, Fatma Hatun przeprowadziła zamach na Hurrem Sułtanka Valide z konieczności ukarała ją, później jednak kara Fatmy się skończyła. Gdy sułtanka dowiedzia się, że Daye pomogła Hurrem zwolniła ją ze stanowiska, a nową skarbniczką mianowała Gulsah. Niebawem Daye z rozkazu sułtana wróciła na stanowisko. Później Daye niechcący zabiła akuszerkę, gdy ta dowiedziała się o ciąży Nigar z Ibrahimem Paszą. Sułtanka Valide wówczas nie chciała wygnać Daye, ale musiała to zrobić.

Paraliż i śmierć

Niedługo później sułtanka dowiedziała się o zdradzie Ibrahima (romans z Nigar). Sułtanka chciała to powiedzieć synowi, nie zdążyła jednak z powodu paraliżu. Wówczas leżała w łóżku i nie mogła się ruszać. Sułtan wezwał do stolicy Daye Hatun, by zajęła się jego matką. Sułtanka Valide niebawem umarła. Podczas jej pogrzebu płakała nawet Sułtanka Hurrem mimo jej wrogości z Sułtanką Matką

Ciekawostki

  • W historii miała większe wpływy niż w serialu
  • W serialu również jest ukazane że Sułtanka Şah Huban i Sułtanka Beyhan, które historycznie nie były jej córkami, ich matką była Ayşe Hatun
  • była ukochaną żoną Sułtana Selima I, ale go nie kochała
  • miała jeszcze jedną córkę Sułtankę Hafsę, prawdopodobnie bliźniaczkę Sułtanki Fatmy
  • jak w historii, tak i w serialu była dostojną Sułtanką
  • jej ukochaną córką była Sułtanka Hatice
  • nadała imię Sułtanki Mihrimah
  • nigdy nie była niewolnicą
  • była pierwszą Sułtanką Matką (Valide Sultan)
  • w historii jej ulubionymi wnukami były dzieci Sułtanki Mahidevran
  • po oddaleniu Sułtanki Raziye (historyczna) od ojca Sułtana Sulejmana to Sułtanka Ayşe Hafsa poświęcała jej uwagę