FANDOM

Sułtanka Dilruba
Tumblr o5j2005T5l1rl07pso1 r1 500
Tytuł Sułtanka
Przynależność Dynastia Osmanów
Ojciec Sułtan Mehmed III
Matka Sułtanka Halime
Mąż Davud Pasza
Religia Islam
Aktorka Melisa Ilayda Özcanik (jako dziecko)
Öykü Karayel (dorosła sułtanka)
Tumblr o5hg1w02m21rl07pso1 500
Dilruba

Sułtanka Dilruba — drugie dziecko sułtanki Halime; jedyna córka sułtana Mehmeda III.

Tumblr o566r8kX1S1rl07pso2 250

Sułtanka Dilruba wraz z Menekşe Hatun

Biografia

Nie wiadomo kiedy dokładnie oraz gdzie urodziła się Dilruba. Wiadomo, że była trzecim w kolejności dzieckiem sułtana Mehmeda III po Mahmudzie oraz Ahmedzie. Dorastała w cieniu braci.

Próba detronizacji Sułtana Ahmeda i przewrót pałacowy

W czasie przewrotu pałacowego zorganizowanego przez Sułtankę Safiye była jeszcze małą dziewczynką. Gdy wraz z resztą rodziny sułtana ukrywała się w domu Meleki Hatun wczesnym rankiem uciekła z księciem Mustafą i wydała pozostałych wojsku.

I intronizacja mustafy

W 1617 r. na własne życzenie potajemnie wyszła za Davuda Paszę chociaż jej matka chciała by jej mężem został Halil Pasza (miało na celu odsunąć go od Sułtanki Kosem). Po intronizacji młodszego brata Mustafy namówiła matkę by uwięziła synów sułtana Ahmeda a jego żonę, sułtankę Kosem, razem z córkami wygnała do Starego Pałacu.

II intronizacja Mustafy

To ona wraz z mężem podburzyła Janczarów do wszczęcia buntu. Gdy Kilindir Aga pojmał książęta, sprzeciwiając się woli matki nakazała mu zabicie ich. Ostatecznie próba zabójstwa kończy się niepowodzeniem gdy Bulbul Aga ratuje książęta z płonącej szopy.

Śmierć

Ginie w roku 1623, przedziana mieczem przez służącą na rozkaz Sułtanki Kösem.

Charakter

Halime miała bardzo duży wpływ na charakter Dilruby. Od dziecka wpajała jej, że w życiu sułtanki liczy się przede wszystkim władza, nastawiała ją przeciwko bratu - Ahmedowi oraz jego matce - Handan. Dilruba dorastała przepełniona chęcią zemsty na każdym z wrogów jej rodzonych braci - Mahmuda oraz Mustafy. Wyrosła na odważną i bezwzględną sułtankę. Miała duży wpływ na swojego męża Davuda Paszę.

Ciekawostki

  • Historycznie tożsamość Dilruby pozostaje nieznana.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki