FANDOM

Sułtanka Fahriye
Sepcqgv1 oacd7r
Tytuł Sułtanka
Przynależność Dynastia Osmanów
Data urodzenia 1570 r.
Data śmierci 15 maj 1605 r.
Ojciec Sułtan Murad III
Matka Sułtanka Safiye
Mąż Ibrahim Pasza
Güzelce Mahmud Pasza
Derviş Mehmed Pasza
Religia Islam
Aktorka Gülcan Arslan

Sułtanka Fahriye - córka Sułtana Murada III i Sułtanki Safiye. Ciotka Sułtana Ahmeda I. Zakochana z wzajemnością w Mehmedzie Giray'u. Zmarła w 1605 roku przez próbę otrucia Sułtana i Księcia Mustafy na rozkaz Sułtana Ahmeda I.

Biografia

Początki

Sułtanka Fahriye urodziła się jako córka sułtana Murada III i sułtanki Safiye. Wiadomo niewiele o jej dzieciństwie. Przed czasami Ahmeda I miała 2 mężów, z czego jeden z nich zmarł podczas nocy poślubnej.

Początek rządów Ahmeda I

Na początku rządów sułtana Ahmeda I sułtanka Fahriye zakochała się z wzajemnością w Mehmedzie Girayu - następcą tronu krymskiego. Tymczasem sułtanka Safiye postanowiła ponownie wydać córkę za mąż - tym razem za Derwisza Paszę. Sułtan Ahmed się zgodził. Niebawem dowiedział się jednak o miłości Mehmeda i Fahriye - wściekły skazał Mehmeda na śmierć i kazał Fahriye, by ta przyglądała się egzekucji. Wyrok nie został jednak wykonany, albowiem jego brat Sahin Giray go uratował wykorzystując to, że Ahmed miał u niego ,,dług".

Otrucie sułtana

Sułtanka Fahriye była wściekła na Ahmeda. Gdy Mehmed siedział w lochach udało jej się uwolnić ukochanego - zrobiła to szantażując Derwisza Paszę, który otruł jej brata, Mehmeda III(Derwisz miał przekonać władcę, by uwolnił Mehmeda, bo inaczej Ahmed by się dowiedział, że on zabił padyszacha). Wściekła również na Ahmeda I zaraziła go ospą poprzez dolanie bakterii choroby do jedzenia, którym poczęstowała Ahmeda. Niechcący zaraziła też księcia Mustafę, który akurat przyszedł do władcy i zjadł wraz z nim.

Próba ucieczki

Na niedługo po zarażeniu Ahmeda I ospą odbył się ślub sułtanki Fahriye z Derwiszem Paszą. Świeżo upieczone małżeństwo zamieszkało w odrębnym pałacu niż pałac Topkapi. Po nocy poślubnej sułtanka kazała służącej leżeć w jej łóżku, a sama próbowała uciec z Mehmedem Girayem. Ostatecznie jej się to nie udało, ponieważ odnalazł ją Derwisz.

Ucieczka do zakonu

Mniej więcej w tym samym czasie sułtanka Kosem dowiedziała się, że to właśnie Fahriye stała za chorobą sułtana i księcia Mustafy. Znalazła dowód jej winy, a potem przekazała go sułtanowi Ahmedowi. Przed śmiercią Fahriye zdążyła jednak ostrzec matka. Znów szantażowany przez Fahriye Derwisz odwiózł sułtankę do zakonu Hudayia Hazretleri, skąd aresztować Fahriye nie mógł nawet sam padyszach.

Ukrywanie się

Przez następny okres czasu Fahriye ukrywała się w zakonie. Raz zjawił się sułtan Ahmed, który mógł jednak tylko z nią porozmawiać, nie mógł jej aresztować. Sułtankę Fahriye odwiedzała od czasu do czasu jej matka.

Aresztowanie

Nietykalność sułtanki Fahriye nie trwała długo. Niebawem sułtanka Kosem wraz z Zulfikarem Agą opracowali plan wydobycia Fahriye z zakonu. Do pomocy zmusili też Mehmeda Giraya. Mehmed stanął przed drzwiami zakonu, zaś wewnętrzną pomocą Kosem w zakonie stała się mała Melike Hatun. To ona poprowadziła Fahriye do drzwi zakonu, do Mehmeda. Gdy Fahriye przekroczyła próg zakonu, Melike zamknęła za nią drzwi. Tak sułtanka została aresztowana.

Śmierć

Po aresztowaniu sułtanka Fahriye trafiła przed oblicze sułtana Ahmeda, który kazał odesłać sułtankę so jej pałacu. Jednocześnie rozkazał Derwiszowi Paszy, by otruł kobietę. Wyrok został wykonany wieczorem. W czasie kolacji Derwisz otruł Fahriye, która umarła.

Pogrzeb

Jako, ze sułtanka Fahriye dopuściła się zdrady nie pochowano jej tak, jak każdą inną sułtankę.

Fahriye

Ciekawostki

  • W historii miała na imię Ayşe i miała syna.
  • była starsza od Mehmeda III Giraya 24 lata
  • jeden z jej mężów umarł w noc poślubną
  • jej małżeństwa prawdopodobnie były zaaranżowane przez jej matkę- Sułtankę Safiye
  • swojego brata Sułtana Mehmeda nienawidziła za to że zabił przyrodnich braci
  • w serialu Sułtan Ahmed wspomina że kiedy był młodszy przychodził to Sułtanki Fahriye i ona częstowała go chałwą
  • Sułtanka Fahriye z Mehmedem Giray'em
  • Pomiędzy Sułtanką Safiye i Sułtanką Handan siedzi Sułtanka Fahriye