FANDOM

Sułtanka Gevherhan (1608-1633) - osmańska księżniczka, córka Ahmeda I oraz Mahpeyker Kösem.

Biografia

Urodziła się podczas przeskoku czasowego, najpewniej w 1608 r. Pierwszy raz pojawia się podczas święta Ramadanu w towarzystwie swojego rodzeństwa: Księcia Mehmeda (1605-1621), Sułtanki Ayşe (1605-1657), Sułtanki Fatmy (1606-1670), Księcia Murada/Murada IV (1612-1640), Księcia Kâsıma (1614-1638), Sułtanki Atike (1617-1674) i Księcia Ibrahima/Ibrahima I (1617-1648). Gdy na osmański tron wstępuje Mustafa I Szalony, wraz z siostrami i matką zostaje odesłana do Starego Pałacu, z którego powraca, gdy władzę obejmuje jej przyrodni brat, Osman II.

Wspaniałe stulecie: Sułtanka Kösem: Sułtan Murad - zdobywca Bagdadu.

Cd7c375539949290f2ddedfd22d26efb
W roku 1632, Gevherhan poznajemy jako zamężną kobietę. Jej wybrankiem jest Topal Recep Pasza, z którym doczekała się syna, Sultanzade Selima. Rodzinne szczęście przerywa odkrycie przez Murada nawiązanych przez Paszę bliskich kontaktów z członkami Kościoła katolickiego przez co zostaje on zamordowany na oczach tłumu poddanych. Po śmierci męża, Sułtanka Gevherhan wraz ze swoim synem przenosi się do pałacu Topkapı, by być bliżej rodzeństwa a także i matki. W późniejszym czasie dowiadujemy się, że najbliższy przyjaciel Murada - szambelan, Silahtar Mustafa Ağa darzy Sułtankę uczuciem, jednakże ta odrzuca jego zaloty ze względu na zakochaną w nim Sułtankę Atike. Gdy Silahtar tłumaczy młodszej z sióstr, że w jego sercu jest tylko jedna kobieta, a jest nią właśnie Gevherhan, Sułtanka zaczyna przekonywać się do szambelana. Gdy Murad dowiedział się o tym, że Silahtar zakochany jest w Gevherhan, wściekł się choć wyraził zgodę na ich zaślubiny, co nie spodobało się Atike, która postanowiła targnąć się na własne życie. Wtedy też, Sułtan zmienił decyzję - Atike wyjdzie za mąż za Silahtara, zaś Gevherhan za Kemankeşa Karę Mustafę Paszę. Złamana Gevherhan w dniu swego zamążpójścia popełnia samobójstwo na oczach haremu oraz sułtańskiej rodziny.
3478020
Gevherhan

Śmierć

Według historii Sułtanka Gevherhan zmarła w 1660 r. w Konstantynopolu, chociaż w serialu jej postać została uśmiercona pomiędzy rokiem 1632-1633, co wywołało sporo kontrowersji.

Ciekawostki

  • Wśród sióstr miała najwięcej zaręczyn;
  • Uważa się ją za najpiękniejszą córkę Ahmeda i Kösem w serialu i w historii
  • Według historii miała dwóch mężów: Öküza Mehmeda Paszę i Topala Recepa Paszę, ale według serialu Topala Recepa Paszę i Kemankeşa Karę Mustafę Paszę;
  • Miała dwójkę dzieci: syna i córkę, choć w serialu ukazali tylko jej jedno dziecko - Sultanzade Selima;
  • W serialu, Sułtanka Kösem otwarcie przyznała, że uznaje Gevherhan za swoją najukochańszą córkę;
  • Według niektórych źródeł miała córkę, Safiye Hanımsultan;
  • serialowa postać Sułtanki wzbudziła wiele kontrowersji; ze względu na śmierć
  • w historii tak jak Sułtanka Kosem kochała konie
  • w całym serialu jest jedną z postaci, która popełnia samobójstwo (m.in.Sułtanka Hatice, Sułtanka Safiye, Sułtanka Defne, Sułtanka Ayşe- żona Sułtana Murada IV wraz z dwójką swoich dzieci Sułtanką Hanzade i Księciem Ahmedem, Sułtanka Mihrunnisa, Fatma Hatun, Książę Cihangir)
  • jest jedyną córką Sułtanki Kosem i Sułtana Ahmeda I, która popełnia samobójstwo