FANDOM

Sułtanka Halime — ukochana faworyta sułtana Mehmeda III; matka jego trójki dzieci Mahmuda, Dilruby i Mustafy.

Biografia

1684 - 1617

Halime urodziła się w 1571 r., prawdopodobnie pochodziła z Kaukazu. Trafiła do haremu księcia Mehmeda przed 1584 r. gdzie została jego ulubioną faworytą.

Sułtanka Safiye wielokrotnie próbowała odsunąć ją od swojego syna. W tym celu podsyłała księciu wiele nałożnic, w tym Handan, która w 1590 r. dała mu syna Ahmeda. Knuła także przeciw synowej liczne intrygi. W skutek jednej z nich Halime została obarczona winą za poparzenie twarzy jednej z faworyt Mehmeda - Cennet.

Po objęciu przez Mehmeda tronu osmańskiego w 1595 r. przybyła do pałacu Topkapi. Świeżo upieczony sułtan wymordował w tym czasie swoich 19 braci. Halime zaczęła obawiać się o losy swoich dzieci. Odwiedzała wróżki i odprawiała różne rytuały mające je chronić.

Kösem-Sultan-kıyafetleri-Halime-Sultan-bordo-elbise-ve-saç-aksesuarı

Halime i Mustafa uciekający z pałacu

W 1603 r. na rozkaz Mehmeda został stracony jej najstarszy syn Mahmud. Tego samego roku zmarł także sam sułtan a jego miejsce zajął syn Handan - Ahmed, który postanowił darować życie swojemu młodszemu bratu a synowi Halime - Mustafie. Mimo to, Halime obawiała się o życie swojego najmłodszego dziecka. Aby zapewnić mu ochronę postanowiła sprzymierzyć się z rozbójnikami celali, co w konsekwencji o mało nie skończyło się śmiercią Mustafy. Próbowała wtedy wraz z sułtanką Safiye posadzić syna na tronie, gdy sułtan był na wojnie. Podczas walki Safiye próbowała ją zabić, by zostać regentką Imperium Osmańskiego dla Mustafy. Sułtan Ahmed zdążył jednak wrócić w porę, nic więc nie doszło do skutku.

W ok. 1605 r. na rozkaz Ahmeda jej syn został zamknięty w Kryształowym Pałacyku, gdzie przebywał aż do 1616 r. Halime miała zakaz widywania się z nim. Mały Mustafa jednak płakał za matką, dlatego Kosem pomagała Halime potajemnie spotykać się z synem.

Przed śmiercią Ahmeda I

Na niedługo przed swoją śmiercią sułtan Ahmed uwolnił Mustafę z kafes. W wyniku tego Halime znów miała dostęp do swojego syna. Podesłąłą mu nałożnicę, którą Mustafa zabił pod namową Pinhana(swojego urojenia). W tym czasie chciała również wydać swoją córkę, Dilburę za mąż za Halila Paszę. Był to jednak człowiek pomagający Kosem, a Dilbura kochała innego, Davuda Paszę, dlatego potajemnie go poślubiła. Halime była chwilowo wściekła, ostatecznie zaakceptowała jednak małżeństwo swojej córki.

1617-1618

Hlkhk

Detronizacja Mustafy

Po śmierci sułtana w 1617 r. Halime zawarła umowę z sułtanką Kosem , zgodnie z którą władcą Imperium Osmańskiego miał zostać Mustafa a synowie Ahmeda zachowaliby życie. Za namową córki Dilruby i jej męża Davuda złamała dane Kosem słowo i zamknęła wszystkich synów Ahmeda w Kryształowym Pałacyku a jego żonę wraz z córkami odesłała do Starego Pałacu. Chciała również uwięzić Kosem w wieży Leandra, co jednak ostatecznie się nie udało.

Chcąc zapewnić synowi bezwzględne bezpieczeństwo 25 lutego 1618 r. wysłała katów do komnat książąt. Chciała, by Mustafa został ostatnim członkiem dynastii osmańskiej(nie wiedziała, że jeszcze jeden, Iskender wciąż żył) Mordowi zapobiegł wówczas Davud Pasza, który był szantażowany przez sułtankę Kosem. Kobieta porwała mu żonę. Sułtan Mustafa I został zdetronizowany a Halime trafiła do lochu.

1618 - 1621

Po opuszczeniu lochu służąca Halime, Meneksze została wygnana, a Halime odesłana do Starego Pałacu. Kosem postanowiła darować jej życie. Nie poddała się jednak. Dalej walczyła, by jej syn zasiadł znów na tronie. Myślała, że ma wsparcie sułtanki Safiye, nie wiedziałą jednak, że ta robi wszystko dla swojego syna, Iskendera, którego wszyscy mieli za martwego. Gdy Kosem powiedziała Halime, że Iskender żyje, ta porwała Safiye i zażądała wyjawienia, gdzie jest. Sułtanka Safiye nie wydała jednak swojego księcia. Halime zleciła również zabójstwo księcia Omera, syna sułtana Osmana II. Porwała również książąt Kosem i groziła kobiecie ich śmiercią. Powiedziała, że jeśli nie poprze kandydatury Mustafy na sułtana ona ich zabije(Dilbura i tak próbowała to zrobił, ale Bulbul Aga uratował książęta). Przymuszona Kosem spełniła żądania Halime. Halime znów została Valide Sultan, jednak niedługo później Mustafa znów został zdetronizowany, a Halime tym razem otruta z rozkazu Kosem.

Etymologia

Halime w języku osmańskotureckim oznacza kobietę uprzejmą i delikatną.

Ciekawostki

  • W rzeczywistości Halime doszła do władzy dzięki poparciu Kosem. Kosem bardzo ceniła Halime.
  • w historii i w serialu zajmowała się magią, astrologią
  • jeśli Sułtanka Halime trafiła do Haremu przed 1584 rokiem to może pamiętać Sułtankę Nurbanu (i jej córki)
  • bardziej zależało jej na Księciu (Sułtanie) Mustafie niż na córce Sułtance Dilrubie
  • w serialu była ukochaną faworytą Sułtana Mehmeda III, ale nie otrzymała korony Sułtanki Hurrem
  • możliwe że w serialu pamiętała Sułtankę Nurbanu