FANDOM

Sułtanka Mahidevran
Mahidevran
Tytuły Kadin (w historii)
Sułtanka
Baş Haseki Sultan (przed przyjazdem Sułtanki Hurrem)
Pochodzenie Albania [1]
Data urodzenia 1500
Data śmierci 1580
Przynależność Harem Sulejmana Wspaniałego (jako żona)
Dzieci Książę Mustafa
Religia Islam
Aktor Nur Fettahoğlu
Sułtanka Mahidevran Gülbahar -(ur. 21 lutego 1500, zm. 3 lutego 1580) pierwsza żona sułtana Sulejmana Wspaniałego. Matka księcia Mustafy i jedna z głównych bohaterek serialu.

Wygląd

Mahidevran przedstawia się jako kobietę z niespotykaną urodą. Skąd jej imię nadane przez Sulejmana, Mahidevran, co oznacza "ta która jest zawsze piękna".

Przeszłość

Bardzo mało wiadomo na temat przeszłości Mahidevran. Prawdopodobnie pochodziła z Albanii,lub z Kałkazu a jej prawdziwe imię to Malhurub Baharay lub Rosne Pravane. W wieku 12 lat została żoną sułtana Sulejmana.

Według historii urodziła sułtanowi jeszcze dwoje dzieci po Mustafie- Księcia Ahmeda (zmarłego w dzieciństwie) i sułtankę Raziye, ale zostało to pominięte w serialu.

Historia

F71d9af80ce51e0ec80c91da88f234b8

Mahidevran z małym Mustafą

Pochodzenie

Niewiele wiadomo o pochodzeniu Mahidevran. Wiadomo jedynie, że była Albanką.

Faworyta księcia Sulejmana

W czasach, kiedy książę Sulejman sprawował władzę w Manisie Mahidevran była jego ukochaną faworytą. Po pewnym czasie urodziła Sulejmanowi jego najstarszego syna - księcia Mustafę. Niebawem Sulejman zrobił dla Mahidevran piękny pierścień ze szmaragdem, który jednak ostatecznie podarował swojej późniejszej ukochanej - Aleksandrze/Hurrem.

Utrata miłości

Po pewnym czasie Sulejman na tronie osmańskim. Wtedy Mahidevran wraz z synem, Mustafą przeniosła się do pałacu Topkapi. Tam początkowo była jeszcze zapraszana do alkowy, jednak traciła swoją miłość na rzecz ruskiej niewolnicy, Aleksandry, którą Sulejman nazwał Hurrem. Mahidevran zaszła jeszcze w drugą ciążę, szybko jednak straciła to dziecko. O wszystko obwiniła Hurrem i ją brutalnie pobiła, za co sułtan omal jej nie wygnał. Po pewnym czasie Mahidevran spróbowała jeszcze raz pozbyć się Hurrem. W tym celu zatruła słodycze, które zaraz potem zjadła ciężarna Hurrem. Hurrem jednak przeżyła i nawet nie straciła dziecka. Wówczas Sulejman całkowicie się od niej odwrócił. Po pewnym czasie jednak zaprosił ją do alkowy pod przymusem matki, do żadnego stosunku seksualnego jednak nie doszło. Mahidevran tylko całe noce płakała w łożu Sulejmana. Przez większość czasu bardzo lubiła się z Ayse Hafsą - matką Sulejmana.

Dalsze życie

Po pewnym czasie Mahidevran polubiła Izabelę Fortunę - fawotytę Sulejmana. Liczyła, że ona przyniesie koniec Hurrem, co jednak ostatecznie się nie stało.

Wyjazd do Edirne

Po pewnym czasie na prośbę Mustafy Sulejman zgodził się, by jego syn wyjechał wraz z matką do Edirne. Mahidevran wyjechała wówczas. Tam obserwowała, jak jej jedyny syn, Mustafa dorasta.

Zarządzanie haremem

Mahidevran-0

Niebawem umarła matka Sulejmana - sułtanka Ayse Hafsa. Wówczas Mahidevran jako matka najstarszego księcia zarządzała haremem Sulejmana.Nie wyjechała nawet do prowincji, gdy jej syn, Mustafa stał się gubernatorem Manisy(mimo iż tak mówiła tradycja) Po pewnym czasie miała problemy pieniężne, popadła więc w długi zapożyczając się u lichwiarzy. Tę okazję wykorzystała sułtanka Hurrem - zaczęła popychać Mahidevran w coraz większe długi i w ten sposób doprowadziła do tego, że Mahidevran straciła funkcję zarządcy haremu. Przejęła ją wówczas Hurrem.

Firuze i wyjazd do Manisy

Po utracie funkcji zarządcy haremu Sulejmana Mahidevran jeszcze chwilę została w haremie, albowiem do Stambułu musiał wrócić jej syn, by pełnić funkcję namiestnika sułtana w Konstantynopolu, gdy Sulejman wyjedzie na wojnę. Uczestniczyła w podesłaniu Sulejmanowi Firuze - nałożnicy, która miałą sprowadzić koniec na Hurrem, co jednak się nie udało ostatecznie. Później Mahidevran wyjechała wraz z synem do Manisy - prowincji, którą odtąd miał zarządzać książę Mustafa. Tam Mahidevran zarządzała haremem syna i poznała Dianę - służącą, która uratowała Mustafie życie. Zlecił Dianie, którą później zostawiła w Konstantynopolu zabójstwo Hurrem, Diana jednak przeszła na stronę Hurrem. Mahidevran miała sytuację, w której musiała gościć Hurrem w Manisie, przyjechała też na zaślubiny sułtanki Mihrimah z Rustemem Paszą. Wcześniej ukrywała w tajemnicy związek Tascali Yahyi Beya(sługi Mustafy) z sułtanką Mihrimah, z czasem jednak kazała Yahyi go zakończyć.
Mahidevran Kadin

Przeprowadzka

Z czasem, na wskutek intryg sułtanki Hurrem, Mustafa stracił zwierzchnictwo w Manisie i z rozkazu sułtana Sulejmana przeniósł się do Amasyi. Mahidevran musiała wyjechać wraz z nim.

W Amasyi

Przez kolejny okres czasu Mahidevran wraz z synem siedziała w Amasyi. Na początku swojego pobytu wykonała intrygę. Podesłała człowieka księciu Mehmedowi, ktory mu zaufał, a potem na rozkaz Mahidevran zaraził go ospą, w wyniku czego książę Mehmed umarł. Zdarzały się chwile, kiedy odwiedzałała Konstantynopol. Uratowała raz syna przed śmiercią, gdy sułtan wysłał mu kaftan, który zatruła Hurrem wraz z Rustemem Paszą. Cieszyła się, gdy Sulejman umierał na podagrę.

Utrata Mustafy

Na niedługo później sułtanka Hurrem uknuła intrygę. Sfałszowała list do szaha Tahmaspa, jakoby pochodził on od księcia Mustafy. Odpowiedź od znienawidzonego przez Sulejmana szacha trafiła do władcy. Wówczas sułtan zdecydował się zabić księcia Mustafę. Kiedy Mahidevran się o tym dowiedziała popadła w rozpacz. Straciła jedynego syna, a w chwilę później straciła także Mehmeda - syna Mustafy i Muhrunisy. Przeniosła się do Bursy.

Uboga sułtanka

Sułtanka w żałobie
W Bursie Mahidevran stała się ubogą sułtanką. Dostała pieniądze od księcia Bayezida(myślała, że od mieszkańców Amasyi) na budowę grobowca dla Mustafy. Udało jej się to zrobić. Po śmierci Mustafy Mahidevran całkowicie znienawidziła sułtana Sulejmana. Tuż przed śmiercią Hurrem Mahidevran wybaczyła jej śmierć Mustafy, ponieważ sama zabiła jej syna - księcia Mehmeda.

Historia w skrócie

Mahidevran przez długi czas była jedyną kobietą Sulejmana. Była jego faworytą, gdy ten był jeszcze księciem i rządził w Manisie. W 1515 roku urodziła mu jedyne dziecko, Mustafę (historycznie urodziła piątkę dzieci). Zaraz po przeprowadzeniu do pałacu głównego w Konstantynopolu utraciła miłość Sulejmana na rzecz niewolnicy Hurrem. Ta najpierw urodziła mu syna, Mehmeda, czym pozbawiła jej tytułu matki jedynego następcy tronu. Hurrem następnie urodziła dziewczynkę, Mihrimah, a potem jeszcze trzech książąt. Najstarszy syn niewolnicy okazał się być utalentowanym księciem i szybko stał się konkurencją dla Mustafy, a gdy przejął władzę w najważniejszej prowincji miała dość. Przyczyniła się do jego śmierci przez zarażenie go czarną ospą. Szczęście jednak minęło, przez intrygę Hurrem, Sułtan skazał Mustafę na śmierć. W dodatku władca miał do niego zarzutu o wpływy wśród janczarów. Mahidevran musiała opuścić stolicę i żyć na wygnaniu aż do śmierci. W czasie mieszkania w Konstantynopolu miała po swojej stronie matkę władcy i jego rodzeństwo. Nie umiała tego wykorzystać.
Sułtanka-0

Śmierć

Sułtanka Mahidevran umarła samotnie na wygnaniu, przeżywszy osiemdziesiąt lat.

Mahidevran

Ciekawostki

  • W Wspaniałym Stuleciu, trudno określić czy jest postacią pozytywną, czy czarnym charakterem. Można jednak domyślić się że większość dobrych uczynków zrobiła po to, by być uważaną za dobrą.
  • w historii była matką 5 dzieci: Księcia Mustafy, Księcia Ahmeda i Sułtanki Raziye jak i nieznanego księcia i nieznanej sułtanki (wedle jednej z teorii tą córką była Sułtanka Fatma Nur)
  • po śmierci Sułtana Sulejmana i Sułtanki Hurrem, Sułtan Selim II nadał jej pensje Sułtanki, którą ona przeznaczała na budowę Grobowca Mustafy w Bursie
  • w serialu jej charakter bardzo różni się od historycznego
  • w historii była najpiękniejszą żoną Sułtana Sulejmana I jak i bardzo kochała swoje dzieci
  • miała dwa imiona: Sułtanka Mahidevran Gülbahar, z czego Gülbahar zostało nadane przez Księcia Sulejmana (ówczesnego)
  • historycznie miała mieć bardzo dobre relacje z dziećmi jak i w serialu (został pokazany tylko Książę Mustafa)
  • historycznie nie miała dobrych kontaktów z nałożnicami Księcia Mustafy, ale lubiła Sułtankę Nurbegum
  • Gulbahar mahidevran
    jej imię z osmańskotureckiego znaczy „ta, która jest zawsze piękna", „ta, której uroda nigdy nie przemija” lub „piękno wszech czasów” jak i ,,Księżyc Fortuny".
  • jest jedyną faworytą (żoną) Sułtana Sulejmana, której wiadoma jest data urodzenia
  • to ona została tytułowana Kadin (przez Sułtana Sulejmana)
  • przed pisaniem listów do Sułtanki Hurrem to Sułtanka Mahidevran była ich adresatką, ale większość została spalona przez ukochaną Sułtana Sulejmana
  • w historii miała tytuł Kadin

Przypisy

  1. W serialu została przyjęta wersja iż Mahidevran jest albanką