FANDOM

Jastrząb (tur. Atmaca) Tuğrul Bey — wierny sługa księcia Mustafy a następnie Bayezida; wcześniej członek tajnego bractwa założonego przez Piri Reisa; zabójca Rustema Paszy. Zginął w 1561 r.

Historia

Początki

Nieznana jest data ani miejsce urodzenia Jastrzębia. Wiadomo, że w pewnym momencie swojego życia przybył do Konstantynopola, gdzie był członkiem tajnego bractwa założonego przez Piri Reisa, które mało na celu wspieranie księcia Mustafy. Zaprzyjaźnił się tam z Yavuzem.

Służba u Mustafy

Po pewnym czasie Jastrząb zaczął służyć księciu Mustafie. Na jego rozkaz zabił zdrajcę Jaffera, a potem przygarnął do siebie syna Jaffera, Yusufa i zaczął go wychowywać, jak własnego syna(Mustafa nie miał nic przeciwko).

W pewnym momencie chciał zabić sułtankę Mihrunnnisę, nie zrobił tego jednak, gdy dowiedział się, że sułtanka jest w ciąży. Mihrunnisa mu wybaczyła i zataiła prawdę przez Mustafą. W dodatku Jastrząb był później sprzymierzeńcem Mihrunnisy.

W końcu książę Mustafa został wrobiony przez sułtankę Hurrem o współpracę z perskim szachem Tahmaspem - wrogiem sułtana Sulejmana. Z tego powodu Jastrząb wraz z sułtanką Mihrunnisą oraz Yahyą Beyem postanowili odsunąć od władzy Sulejmana nim ten zabije Mustafę. Jastrząb próbował wzniecić bunt wśród janczarów. Na dzień przed swoją śmiercią książę Mustafa poprosił Jastrzębia, by po jego śmierci wspierał księcia Bayezida w drodze do tronu. Później, gdy jechał koniem został postrzelony przez człowieka Rustema Paszy, by nie uratował księcia. Wszyscy wówczas myśleli, że Jastrząb zginął, mężczyzna jednak przeżył.

Tropienie Rustema

Po śmierci Mustafy Jastrząb najpierw starał się wytropić Rustema Paszę, by zemścić się za śmierć Mustafy. Odnalazł jego kryjówkę - pałac Rustema i Mihrimah. Schwytał on brata Rustema - Sinana i w ten sposób szantażował Rustema. Później wypuścił Sinana wolno, by Rustemowi się przypominało, jak on sprzedał własnego brata. Później jednak Jastrząb zabił Sinana na oczach Rustema.

Służba u Bayezida

Zgodnie z przedśmiertną prośbą księcia Mustafy Jastrząb zaczął służyć księciu Bayezidowi - bratu Mustafy. Musiał pogodzić się z Rustemem. To właśnie dzięki Jastrzębiowi Bayezid zdołał przeżyć otrucie przez Defne, albowiem Jastrząb poszedł do handlarza leków, gdzie dostał ,,lek na wszystkie choroby". Później Jastrząb poszedł z Bayezidem na perskie ziemie.

W międzyczasie Jastrząb odwiedził też swojego przybranego syna, Yusufa oraz sułtankę Mahidevran w Bursie.

Śmierć

Niebawem szantażowany przez Selima Rustem Pasza zdradził księcia Bayezida. Wówczas Bayezid pozwolił Jastrzębiowi zabić Rustema. W celu zabicia Rustema Jastrząb włamał się do pałacu Rustema, w czym uzyskał pomoc sułtanki Mihrimah. Jastrząb zabił Rustema, w tej walce został jednak ciężko ranny. W wyniku tej rany chwilę później Jastrząb umarł.