FANDOM

Jasmin-0

Yasemin Hatun — faworyta sułtana Ahmeda I. Zmarła w 1616 r. Postać fikcyjna. Siostra Sułtanki Kosem, córka Enzo Efendiego.

Biografia

Młodość

Yasemin urodziła się na greckiej wyspie, Tinos. W 1603 r. jej starsza siostra Anastazja została porwana do haremu sułtana Ahmeda I.

Rok później jej ojciec wyruszył na poszukiwania starszej córki jednak nie dane mu było wrócić do domu. Jakiś czas później zmarła także matka Yasemin a dziewczyna została sierotą, straciła pamięć i nie wiedziała kim jest. Trafiła to weneckiego klasztoru, skąd została porwana na rozkaz Safiye, przez jej korsarzy i przez 2 lata przebywała w pałacu Mehmeda paszy, gdzie na zlecenie Sułtanki Safiye była przygotowywana na nałożnicę dla sułtana Ahmeda.

Pierwsza noc z Ahmedem

Ahmed jas

Yasemin-faworyta Ahmeda

W ok. 1616 r. została podarowana sułtanowi Ahmedowi przez jego ciotkę sułtankę Humasah. Kazała Iskenderowi wprowadzić dziewczynę do alkowy władcy, gdy będą na polowaniu. Dziewczyna od razu trafiła do sułtańskiego łoża gdzie spędziła noc. Rano obudziła się przed Ahmedem i narysowała go gdy ten spał. Gdy sułtan się obudził i zobaczył jej pracę, dostrzegł w niej wielki talent, dlatego kazał jej dać odpowiednie narzędzia.

W haremie

Jasmin po przybyciu do haremu trafiła na piętro faworyt. O jej przybyciu dowiedziała się konkubina sułtana, Sułtanka Kösem, która wezwała dziewczynę do siebie by ją obejrzeć i odesłała z powrotem.

Sułtanka Safiye w tajemnicy przed córką zleciła Yasemin zabójstwo Ahmeda. Dziewczyna dodała truciznę do jego lekarstwa.

Kosem w końcu się dowiedziała, że Yasemin została sprowadzona na rozkaz Safiye. Wraz z Cennet i Eycan wlała dziewczynie do gardła truciznę, miały jej dać odtrutkę, jeśli przyzna się, że chciała zabić sułtana. Dziewczynę uratował Bulbul Aga.

Sułtanka Humasah nabrała podejrzeń, że jej matka chce za pomocą Yasemin zabić sułtana jej obawy się potwierdziły. Wylała dziewczynie truciznę i kazała jej tylko odsunąć sułtana od Kosem. Bulbul Aga dał jej nową truciznę.

Podczas wspólnej nocy Ahmeda i Yasemin władca zobaczył na ciele dziewczyny siniaki, gdy ją zapytał, kto to zrobił powiedziała prawdę, że to była sułtanka Kosem, przez co Ahmed zezłościł się na ukochaną żonę.

Jasminanastazja

Yasemin i Anastazja w dzieciństwie

Śmierć

Kiedy stan sułtana zaczął gwałtownie się pogarszać Sułtanka Kosem odkryła, że Yasemin współpracuje z sułtanką Safiye. Zleciła Haciemu zabójstwo faworyty Ahmeda. Powiedziano jej, że Ahmed rusza na polowanie i Yasemin ma do niego dołączyć. Potem specjalnie powiedziano jej, że sułtanka Kosem dowiedziała się, że działa dla Safiye i kazali jej uciekać, wcześniej uszkodzili sprzączkę w siodle konia Yasemin i podczas jazdy dziewczyna spadła z niego i umarła. Po śmierci Yasemin Sułtanka Safiye wyznała Kosem, że dziewczyna, którą kazała zabić byłą jej siostrą. Kosem postanowiła to sprawdzić, kazała Haciemu zobaczyć, czy ma bliznę na prawej nodze.Okazało się, że Safiye mówiła prawdę. Po śmierci siostry Kosem się wściekła, kazała Iskenderowi zabić Safiye.

Etymologia

Yasemin w języku tureckim znaczy jaśmin. Bülbül Aga nazwał tak dziewczynę by zrobić na złość sułtance Kosem, która bardzo lubiła te kwiaty.

Ciekawostki

  • Jedna z żon Murada IV, Şemsperi mogła być siostrzenicą Kosem, to by oznaczało, że Yasemin to postać pół - fikcyjna.
  • Malowała portret sułtana Ahmeda i Kosem. A także oddzielny portret dla Ahmeda i Kosem, portret sułtanki potem zabrał Iskender. Yasemin namalowała też rodzinne strony Kosem, gdy ta ją zapytała, skąd zna to miejsce, ta odpowiedziała, że je wymyśliła.
  • Yasemin dodawała trucizny do leku sułtana na żołądek. Dzięki temu udało jej się zabić Ahmeda.