FANDOM

Zülfikar Pasza — wierny sługa dynastii Osmanów; drugi mąż sułtanki Humasah. Został zamordowany 19 maja 1622 r. podczas buntu w korpusie janczarów.

Biografia

Początki

Nieznana jest historia dzieciństwa ani wczesnej dorosłości Zulfikara Paszy. Wiadomo tyle, że w pewnym momencie wstąpił w szeregi janczarów, a po pewnym czasie stał się ich komendantem.

W korpusie janczarów

Zulfikar Aga uczył janczarów bezwględnej wierności w stosunku do sułtana. Skazał na śmierć mężczyznę, który uciekł z pola bitwy. Polubił także jednego z rekrutów - Iskendera Agę(który w rzeczywistości był księciem osmańskim - zaginionym synem sułtanki Safiye). Mimo to ukarał go, gdy Iskender uciekł z korpusu janczarów i gdy pobił się z ludźmi.

Szambelan

Zulfikar Aga stał się także jednym z bliskich ludzi sułtana Ahmeda I. Z czasem sułtan zdjął go ze stanowiska komendanta w korpusie janczarów i mianował go swoim szambelanem. Polubiła go także sułtanka Kosem. To właśnie od Kosem Zulfikar dowiedział się, gdzie przebywa poszukiwany zdrajca, Sahin Giray. Pomagał również wydobyć z zakony Hudayia Hazretleri sułtankę Fahriye, która zaraziła sułtana Ahmeda i księcia Mustafę ospą. Gdy sułtan wyjechał na wojnę powierzył Zulfikarowi opiekę nad książętami. W tym czasie wraz z sułtanką Kosem znalazł tajny skarbiec sułtanki Safiye. Gdy wrócił do Topkapi zastał pałac zajęty przez ludzi Safiye. Walczył w obronie Kosem oraz książąt Mehmeda i Osmana. Raz schwytała go Safiye, Kosem go jednak uwolniła. Po powrocie z wyprawy sułtan był zadowolony z jego czynów. Niebawem Zulfikar dowiedział się również, że to Derwisz Pasza stał za otruciem sułtana Mehmeda III. Z tegoż powodu został przez niego otruty, uratowała go jednak zakochana w nim sułtanka Humasah.

Kolejne lata

W ciągu kolejnych lat Zulfikar wzniósł się na wyżyny. Został mianowany kanclerzem oraz poślubił ciotkę sułtana Ahmeda I - sułtankę Humasah. Bardzo ją kochał. W pewnym momencie podejrzewał jednak żonę o zdradę z Iskenderem. Wtedy poznał prawdę - dowiedział się, że Iskender jest bratem Humasah i synem Safiye. Z tego powodu Safiye próbowała go zabić, co jej się nie udało. Zulfikar początkowo trzymał w tajemnicy prawdę o Iskenderze, z czasem jednak nie wytrzymał i powiedział o wszystkim sułtance Kosem.

Wyrok śmierci na Iskendera

Pod koniec swojego życia Ahmed I, który dowiedział się, że Iskender jest zakochany w sułtance Kosem skazał go na śmierć, a wyrok miał wykonać Zulfikar. Zulfikar kochał jednak Iskendera, jak swojego syna, dlatego nie zabił księcia. Zamiast tego upozorował śmierć Iskendera - podczas duszenia go sznurem kazał mu wstrzymać oddech, a później dał mu znak. Początkowo prawdy nie wyjawił ani Safiye ani Humasah. Gdy kobiety odkopały grób Iskendera Zulfikar wyznał im prawdę.

Wojna z Safiye

Po śmierci sułtana Ahmeda Zulfikar współpracował z sułtanką Kosem. On jako pierwszy z paszów dowiedział się o śmierci władcy. Zulfikar pomagał Kosem w walce z Safiye. Gdy Iskender zaczął wojować z Kosem Zulfikar postanowił, że wykona rozkaz zmarłego Ahmeda i zabije Iskendera. W tym celu udawał, że pomaga Safiye. Safiye mu jednak od początku nie ufała, dopiero gdy Zulfikar ,,uratował życie Safiye" dowiedział się, gdzie jest Iskender i wtedy go zabił powodując wybuch statku, którym książę odpłynął. Wściekła Humasah rozwiodła się z mężem.

Służba u Osmana II

Po śmierci Iskendera Zulfikar pomagał Osmanowi II uciec przed buntem janczarów, którego przyczyną była sama sułtanka Kosem. Z czasem jednak próbował zapewnić, że Osman II żałuje za śmierć swojego brata, księcia Mehmeda i powiedział gdzie jest władca. Wtedy Zulfikar zginął z rąk janczarów. Humasah po śmierci wybaczyła Zulfikarowi śmierć Iskendera, o co mężczyzna prosił przed śmiercią.

Etymologia

Zülfikar był mitycznym mieczem proroka Mahometa oraz jego przybranego syna Alego ibn Abi Taliba. Charakteryzowała go szabla o rozdwojonych ostrzach i jelcem ozdobionym głowami węży. Jest jednym z najstarszych symboli islamu. W serialu symbol miecza pojawia się na pierścieniu Zulfikara Paszy, na proporcach oraz nad bramą wejściową korpusu janczarów.